„Uczymy się nie dla szkoły, lecz dla życia”
Seneka Młodszy
SZKOLNY PROGRAM WYCHOWAWCZY Szkoły Podstawowej nr 3 im.
Jana Kochanowskiego w Nowym Sączu
na lata 2005 - 2008
Wychowanie to
towarzyszenie młodemu człowiekowi w niełatwym procesie uczenia się
postaw, odkrywania własnych możliwości, rozwijania wrażliwości,
talentów czy mocnych stron, nabywania umiejętności
konstruktywnego radzenia sobie z własnymi brakami, trudnościami
czy negatywnymi emocjami. Prowadzi więc do budowania człowieczeństwa.
Priorytet
w wychowaniu młodego człowieka powinien mieć dom rodzinny. Rodzice
mają prawo decydować o całym procesie wychowania dziecka, również
w tym jego nurcie, który rozgrywa się w szkole.
Rola
szkoły, choć drugoplanowa, pod pewnymi względami pozostaje
niezastąpiona. To właśnie szkoła, dzięki istnieniu zbiorowości
uczniowskiej, ma możliwość wprowadzenia dziecka w tajniki życia
społecznego.
Zadaniem
szkoły jako środowiska wychowawczego jest:
Wspieranie
rodziców w dziedzinie wychowania;
Opieka
nad psychosomatycznym rozwojem dziecka;
Przygotowanie
dziecka do życia w społeczności szkolnej i środowiskowej;
Uczenie
dziecka samodzielności;
Współpraca
wychowawcza domu, szkoły, środowiska rówieśniczego
i społeczności lokalnej.
Wszyscy
pragniemy, aby uczniowie naszej szkoły:
Przestrzegali
zasad kulturalnego zachowania.
Godnie
reprezentowali szkołę.
Szanowali
rodziców, nauczycieli, osoby starsze.
Dbali
o zdrowie i bezpieczeństwo swoje i innych.
Dbali
o własny rozwój intelektualny, moralny, fizyczny i społeczny.
Pomagali
słabszym i potrzebującym.
Byli
życzliwi wobec siebie.
Szanowali
mienie swoje i innych.
Dbali
o estetykę, wygląd klasy i otoczenia szkoły.
Potrafili
pracować w zespole.
Akceptowali
odmienność innych.
Szanowali
tradycje szkoły, regionu i narodu.
W
tym celu podejmujemy następujące zadania:
Zadania
|
Oczekiwane efekty. Uczeń:
|
I.
Adaptowanie się w środowisku szkolnym
|
-
wie do kogo może zwrócić się o pomoc
- rozróżnia
dobro i zło w sytuacjach codziennych i umie na nie
zareagować
-
jest świadomy swoich praw i obowiązków
-
dba o estetykę własnego wyglądu oraz otoczenia
-
szanuje własność swoją i innych
|
II.
Przestrzeganie ogólnie przyjętych norm zachowania
|
-
zna i stosuje zwroty grzecznościowe
-
postępuje według przyjętych zasad dobrego wychowania
-
szanuje dorosłych, młodszych i rówieśników
-
zna symbole narodowe i wie jak się zachować wobec nich
-
zna i szanuje tradycje regionu i szkoły
|
III.
Współdziałanie w grupie
|
-
ma poczucie przynależności do klasy
- potrafi pracować w
grupie, negocjować, podejmować decyzje grupowe
- pomaga słabszym i
potrzebującym
-
potrafi rozwiązywać konflikty i problemy
-
wykazuje odpowiedzialność za siebie i rówieśników
- zna i przestrzega
norm postępowania w różnych sytuacjach
-
szanuje poglądy i zachowania innych
|
IV.
Przygotowanie do życia w społeczeństwie
|
- angażuje się w
życie klasy, szkoły, społeczności lokalnej
-
potrafi zadbać o wygląd klasy, szkoły, podwórka
-
potrafi skutecznie komunikować się w różnych sytuacjach
-
otwarcie wyraża swoje prośby, sądy i oczekiwania
-
potrafi słuchać innych
-
ma świadomość wpływu zagrożeń współczesnego świata
|
V.
Kierowanie własnym rozwojem
|
-
obserwuje swoje zachowanie w różnych sytuacjach
-
jest świadomy własnych zalet i wad
- umie ocenić wzorce
zachowań i ich wpływ na kształtowanie swojej osoby
-
potrafi określić cele i dąży do nich
- wykorzystuje
doświadczenia i potrafi łączyć różne elementy wiedzy
-
chce i potrafi się pozytywnie zaprezentować
- dostrzega
przydatność swojej edukacji i przyjmuje odpowiedzialność za
własne wykształcenie
-
dokonuje samokontroli i samooceny
|
VI.
Wyrabianie poczucia odpowiedzialności za zdrowie swoje i innych
|
-
dba o własne zdrowie i higienę osobistą
- dba o
bezpieczeństwo własne i kolegów w szkole i poza szkołą
-
potrafi planować swój własny czas
- rozróżnia
czynniki wpływające pozytywnie i negatywnie na zdrowie i rozwój
- posiada umiejętność
odmawiania w trosce o własne zdrowie i bezpieczeństwo
|
Powyższe
zadania realizowane są poprzez:
Uwzględnienie
przyjętych zdań w:
Statucie
Szkoły
Planie
pracy szkoły
Szkolnym
Programie Profilaktyki
Warunkach
i sposobie oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów SP
3
Planie
pracy Wychowawcy klasy
Planie
pracy Pedagoga szkolnego
Planach
pracy Świetlicy szkolnej i Biblioteki.
Ścisłą
współpracę z rodzicami.
Dobór
odpowiednich programów nauczania uwzględniających przyjęte
zadania wychowawcze i ich realizację w trakcie procesu
dydaktycznego.
Wykorzystywanie
programów wychowawczo-profilaktycznych.
Szeroko
rozumianą działalność pozalekcyjną – uroczystości szkolne,
imprezy rekreacyjno-sportowe, konkursy, koła zainteresowań, prace na
rzecz środowiska lokalnego.
Współpracę
z instytucjami wspomagającymi pracę szkoły, wspierającymi dziecko i
rodzinę oraz organizacjami dziecięcymi i młodzieżowymi.
Stałe
monitorowanie efektów pracy wychowawczej celem wprowadzania
niezbędnych korekt form i sposobów działania.
Zadania zawarte w
szkolnym programie wychowawczym są realizowane z dostosowaniem
do przedziału wiekowego uczniów sześcioletniej szkoły
podstawowej.
Wszyscy
dążymy do tego, aby absolwent naszej szkoły był:
W
– wrażliwy, wolny od nałogów, wybierał
właściwy sposób postępowania
Y
– (tolerancyjny)
C
– chętny do pomocy innym, ciekawy świata, często
podejmował wyzwania
H
– honorował zdanie innych, honor był jego cechą
O
– odpowiedzialny, obowiązkowy, opiekuńczy
W – więcej wymagał od siebie
niż innych, współpracował w grupie, wypoczywał i pracował
bezpiecznie
A
– aktywny zawsze i wszędzie, ambitny, asertywny
w każdej sytuacji
N
– nigdy nie był leniwy
E
– ekonomicznie wykorzystywał czas, elementy wiedzy
składał w całość
K
– koleżeński, kulturalny, komunikatywny
|