x
x x x
x x logo_sp3ns

Szkoła Podstawowa nr 3
im. Jana Kochanowskiego
w Nowym Sączu

biblioteka
szkolna sala
komputerowa sala
przyrodnicza sala
historyczna budynek
główny x
x x x
33-300 Nowy Sącz, ul. Szkolna 9,   tel./fax: (18) 444 34 80
x x x
x

 Życie na gorąco

 Agendy szkoły

 Organizacja pracy

 Szczypta historii

 Pomoce dydaktyczne

 

„Uczymy się nie dla szkoły, lecz dla życia”

Seneka Młodszy

 

SZKOLNY PROGRAM WYCHOWAWCZY
Szkoły Podstawowej nr 3 im. Jana Kochanowskiego
w Nowym Sączu

na lata 2005 - 2008


Wychowanie to towarzyszenie młodemu człowiekowi w niełatwym procesie uczenia się postaw, odkrywania własnych możliwości, rozwijania wrażliwości, talentów czy mocnych stron, nabywania umiejętności konstruktywnego radzenia sobie z własnymi brakami, trudnościami czy negatywnymi emocjami. Prowadzi więc do budowania człowieczeństwa.


Priorytet w wychowaniu młodego człowieka powinien mieć dom rodzinny. Rodzice mają prawo decydować o całym procesie wychowania dziecka, również w tym jego nurcie, który rozgrywa się w szkole.


Rola szkoły, choć drugoplanowa, pod pewnymi względami pozostaje niezastąpiona. To właśnie szkoła, dzięki istnieniu zbiorowości uczniowskiej, ma możliwość wprowadzenia dziecka w tajniki życia społecznego.



Zadaniem szkoły jako środowiska wychowawczego jest:


  • Wspieranie rodziców w dziedzinie wychowania;

  • Opieka nad psychosomatycznym rozwojem dziecka;

  • Przygotowanie dziecka do życia w społeczności szkolnej i środowiskowej;

  • Uczenie dziecka samodzielności;

  • Współpraca wychowawcza domu, szkoły, środowiska rówieśniczego i społeczności lokalnej.



Wszyscy pragniemy, aby uczniowie naszej szkoły:


  1. Przestrzegali zasad kulturalnego zachowania.

  2. Godnie reprezentowali szkołę.

  3. Szanowali rodziców, nauczycieli, osoby starsze.

  4. Dbali o zdrowie i bezpieczeństwo swoje i innych.

  5. Dbali o własny rozwój intelektualny, moralny, fizyczny i społeczny.

  6. Pomagali słabszym i potrzebującym.

  7. Byli życzliwi wobec siebie.

  8. Szanowali mienie swoje i innych.

  9. Dbali o estetykę, wygląd klasy i otoczenia szkoły.

  10. Potrafili pracować w zespole.

  11. Akceptowali odmienność innych.

  12. Szanowali tradycje szkoły, regionu i narodu.



W tym celu podejmujemy następujące zadania:


Zadania

Oczekiwane efekty. Uczeń:

I. Adaptowanie się w środowisku szkolnym

- wie do kogo może zwrócić się o pomoc

- rozróżnia dobro i zło w sytuacjach codziennych i umie na nie zareagować

- jest świadomy swoich praw i obowiązków

- dba o estetykę własnego wyglądu oraz otoczenia

- szanuje własność swoją i innych

II. Przestrzeganie ogólnie przyjętych norm zachowania

- zna i stosuje zwroty grzecznościowe

- postępuje według przyjętych zasad dobrego wychowania

- szanuje dorosłych, młodszych i rówieśników

- zna symbole narodowe i wie jak się zachować wobec nich

- zna i szanuje tradycje regionu i szkoły

III. Współdziałanie w grupie

- ma poczucie przynależności do klasy

- potrafi pracować w grupie, negocjować, podejmować decyzje grupowe

- pomaga słabszym i potrzebującym

- potrafi rozwiązywać konflikty i problemy

- wykazuje odpowiedzialność za siebie i rówieśników

- zna i przestrzega norm postępowania w różnych sytuacjach

- szanuje poglądy i zachowania innych

IV. Przygotowanie do życia w społeczeństwie

- angażuje się w życie klasy, szkoły, społeczności lokalnej

- potrafi zadbać o wygląd klasy, szkoły, podwórka

- potrafi skutecznie komunikować się w różnych sytuacjach

- otwarcie wyraża swoje prośby, sądy i oczekiwania

- potrafi słuchać innych

- ma świadomość wpływu zagrożeń współczesnego świata

V. Kierowanie własnym rozwojem

- obserwuje swoje zachowanie w różnych sytuacjach

- jest świadomy własnych zalet i wad

- umie ocenić wzorce zachowań i ich wpływ na kształtowanie swojej osoby

- potrafi określić cele i dąży do nich

- wykorzystuje doświadczenia i potrafi łączyć różne elementy wiedzy

- chce i potrafi się pozytywnie zaprezentować

- dostrzega przydatność swojej edukacji i przyjmuje odpowiedzialność za własne wykształcenie

- dokonuje samokontroli i samooceny

VI. Wyrabianie poczucia odpowiedzialności za zdrowie swoje i innych

- dba o własne zdrowie i higienę osobistą

- dba o bezpieczeństwo własne i kolegów w szkole i poza szkołą

- potrafi planować swój własny czas

- rozróżnia czynniki wpływające pozytywnie i negatywnie na zdrowie i rozwój

- posiada umiejętność odmawiania w trosce o własne zdrowie i bezpieczeństwo



Powyższe zadania realizowane są poprzez:


  1. Uwzględnienie przyjętych zdań w:

  • Statucie Szkoły

  • Planie pracy szkoły

  • Szkolnym Programie Profilaktyki

  • Warunkach i sposobie oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów SP 3

  • Planie pracy Wychowawcy klasy

  • Planie pracy Pedagoga szkolnego

  • Planach pracy Świetlicy szkolnej i Biblioteki.


  1. Ścisłą współpracę z rodzicami.


  1. Dobór odpowiednich programów nauczania uwzględniających przyjęte zadania wychowawcze i ich realizację w trakcie procesu dydaktycznego.


  1. Wykorzystywanie programów wychowawczo-profilaktycznych.


  1. Szeroko rozumianą działalność pozalekcyjną – uroczystości szkolne, imprezy rekreacyjno-sportowe, konkursy, koła zainteresowań, prace na rzecz środowiska lokalnego.


  1. Współpracę z instytucjami wspomagającymi pracę szkoły, wspierającymi dziecko i rodzinę oraz organizacjami dziecięcymi i młodzieżowymi.


  1. Stałe monitorowanie efektów pracy wychowawczej celem wprowadzania niezbędnych korekt form i sposobów działania.



Zadania zawarte w szkolnym programie wychowawczym są realizowane z dostosowaniem do przedziału wiekowego uczniów sześcioletniej szkoły podstawowej.



Wszyscy dążymy do tego, aby absolwent naszej szkoły był:


W – wrażliwy, wolny od nałogów, wybierał właściwy sposób postępowania


Y – (tolerancyjny)


C – chętny do pomocy innym, ciekawy świata, często podejmował wyzwania


H – honorował zdanie innych, honor był jego cechą


O – odpowiedzialny, obowiązkowy, opiekuńczy


W – więcej wymagał od siebie niż innych, współpracował w grupie, wypoczywał i pracował bezpiecznie


A – a
ktywny zawsze i wszędzie, ambitny, asertywny w każdej sytuacji


N – nigdy nie był leniwy


E – ekonomicznie wykorzystywał czas, elementy wiedzy składał w całość


K – koleżeński, kulturalny, komunikatywny


x
6-ci latki w szkole - banner

 Szukaj z Google

logo Google

 Portale internetowe

 Strony edukacyjne

 Strony dla dzieci

 Encyklopedie i słowniki

x x
x x x
x
Valid HTML 4.01 Transitional Valid CSS! Powered by Linux   ::   Copyright - SP3 Nowy Sącz
Webmaster - Tadeusz Sołtys
Bykom STOP! Aktualny PageRank strony sp3ns.edu.pl dostarcza: Google-Pagerank.pl - Pozycjonowanie + SEO
x