To jest strona archiwalna – aktualna witryna internetowa znajduje się → tutaj

ul. Szkolna 9, 33-300 Nowy Sącz, 18 444 34 80, sp3_sekretariat@edu.nowysacz.pl, Biuletyn Informacji Publicznej

Biblioteka

Wkuwaj z głową! Style uczenia się.

Kategoria:

Ludzie uczą się w różny sposób. Odbierają informacje ze świata zewnętrznego korzystając ze wszystkich zmysłów (wzrok, słuch dotyk, węch, smak). Z upływem czasu u wielu osób jeden ze zmysłów wykształca się bardziej niż pozostałe, wpływając tym samym na sposób uczenia się nowych treści. Większość z nas stosuje najczęściej styl mieszany tzn. wykorzystuje do nauki pracę kilku zmysłów. Trzeba pamiętać, że każdy styl może być skuteczny w nauce, nie ma podziału na lepszy i gorszy. Jeżeli chcesz uczyć się szybko i trwale, musisz najpierw wiedzieć, jaki sposób nauki jest dla Ciebie najlepszy. Mówiąc inaczej,  jakim jesteś typem?

Zacznijmy od testu:
1.    Gdybyś musiał nauczyć się prowadzić helikopter, to chciałbyś:
a.    żeby ktoś Ci o tym opowiedział
b.    żeby ktoś pokazał Ci na rysunkach
c.    móc najpierw w nim posiedzieć

2.    Wychodzisz z kina. Co pamiętasz najdłużej?
a.    nazwiska bohaterów, nazwy miejscowości
b.    twarze, stroje, dekoracje
c.    samą akcję

3.    Jak wygląda Twoje pismo?
a.    jest bez zastrzeżeń
b.    beznadziejne (ciągle się mnie czepiają)
c.    na początku każdego zeszytu w porządku, a potem ... koszmar

4.    Masz zadzwonić do koleżanki, już trzymasz telefon w dłoni. Jak wybierasz cyfry?
a.    po prostu je pamiętasz
b.    widzisz je kolejno przed oczami
c.    po tym, gdzie są na klawiaturze

5.    Masz kupić sobie spodnie. Jak je wybierasz?
a.    patrzysz, jakiej są firmy, czy nie rozlecą się po pierwszym praniu
b.    myślisz, do czego pasują kolorem i jak w nich będziesz wyglądać
c.    dotykasz je, macasz

6.    Brat prosi cię o pomoc w złożeniu samolotu do sklejania. Jak się do tego zabierzesz?
a.    słuchasz, do czego on sam już doszedł
b.    czytasz instrukcję
c.    patrzysz,  co do czego pasuje

Gdy masz najwięcej odpowiedzi „a” – jesteś słuchowcem.
Powinieneś pracować w ciszy. Jeżeli dotychczas słuchałeś muzyki, to ona Ci (choć o tym nie wiedziałeś) przeszkadzała. Nie trać czasu na lekcjach, słuchaj co mówią nauczyciele, bo najlepiej zapamiętujesz słowa. Koniecznie ucz się języków, bo masz do tego predyspozycje. Mów do siebie podczas nauki, gdy uczysz się czegoś – dziel materiał na role, jakby to dwie osoby ze sobą rozmawiały. Nagrywaj definicje, daty, słówka i słuchaj ich – słuchając, zapamiętujesz najlepiej.

Gdy masz najwięcej odpowiedzi „b” – jesteś wzrokowcem.
Siadaj blisko tablicy. Ty musisz wszystko widzieć. Gdy uczysz się, w całym pokoju musi panować porządek, inaczej nie będziesz mógł się skupić. Przestaw biurko tak, byś nie widział okna – to ono przyciąga Twój wzrok. Wszystko, czego masz się nauczyć, musisz zapisać i to własnym pismem, zrobić podkreślenia. Jak najwięcej pracuj z markerem, rób w zeszytach gwiazdki, znaczki, a w książkach wszystko, co ważne, podkreślaj ołówkiem. Zbieraj i zaznaczaj ważne rzeczy na mapach, rysunkach, schematach. Do każdego rodzaju materiału staraj się zrobić tabelkę lub wykres, bo taką przestrzenną formę zapamiętasz najlepiej.

Gdy masz najwięcej odpowiedzi „c” – jesteś kinestetykiem (uczysz się kanałem ruchowym).
Zapamiętujesz całym ciałem i skojarzeniami. To właśnie dla Ciebie są mnemotechniki, które koniecznie musisz poznać. Gdy czegoś uczysz się, chodź po pokoju, stukaj ołówkiem, kiwaj nogą w rytm słów. Układaj rap lub wierszyki z czytanej definicji. Potrzebujesz zmiennych bodźców; koniecznie rób przerwy w nauce co 40 minut, zrób kilka skłonów, przysiadów, poruszaj się. Nauka idzie Ci słabo, bo Twoje ciało buntuje się przeciw zbyt długiej bezczynności ruchowej. Przed klasówką musisz pozbyć się nadmiernej energii - pobiegaj na boisku. Kochasz sport? Niech on ci pomaga!

Twoje predyspozycje do sposobu uczenia się mogą się zmienić. Nie jest się słuchowcem na całe życie. Mamy różne fazy. Tego też nie dziedziczy się po rodzicach, oni mogą przyswajać wiedzę całkiem inaczej.

Źródło:
Victor : Gimnazjalista 2003 nr 5 s. 26
Zeman E.: Edukacja czytelnicza i medialna. Warszawa: WSiP, 2009
https://edunews.pl/badania-i-debaty/badania/1232-wzrokowcy-sluchowcy-kinestetycy-i-nie-tylko

Save
Cookies user prefences
We use cookies to ensure you to get the best experience on our website. If you decline the use of cookies, this website may not function as expected.
Accept all
Decline all
Read more
Analytics
Tools used to analyze the data to measure the effectiveness of a website and to understand how it works.
Google Analytics
Accept
Decline
Functional
Tools used to give you more features when navigating on the website, this can include social sharing.
Joomla!
Accept
Decline
BCMath lib not installed. RSA encryption unavailable