Niektóre muzea, filharmonie, opery, teatry, biblioteki i instytuty czasowo zamknięte w związku z epidemią koronawirusa umożliwiają kontakt ze sztuką poprzez kanały internetowe. „Zwiedzajmy, słuchajmy koncertów, czytajmy, oglądajmy i kontemplujmy sztukę" - zachęca Ministerstwo Kultury na swojej stronie internetowej. Muzea udostępniają swoje zbiory zwiedzającym online, proponują wirtualne spacery, ale często mają także specjalną ofertę edukacyjną dla dzieci i młodzieży.
Specjalną ofertę przygotowało m.in. Muzeum Historii Polski w Warszawie. Muzeum, którego zadaniem jest zaprezentowanie najważniejszych wydarzeń polskiej historii, ze szczególnym uwzględnieniem polskich tradycji wolnościowych. Najciekawsze pomysły można poznać klikając Muzeum on-line na zakładki:
WEJDŹ DO KINA - tu można oglądnąć filmy:
• Polska piłka nożna przed wojną https://www.youtube.com/watch?v=A6a6f13bts0
• Powstanie styczniowe https://www.youtube.com/watch?v=gXL0nvoQ-Fc&feature=youtu.be
• Wojna 1939r. https://www.youtube.com/watch?v=EMHiC19x-go&feature=youtu.be
• Bitwa pod Grunwaldem https://www.youtube.com/watch?v=FTPXZujHSBk&feature=youtu.be
• WIELKANOCNA HISTORIA I TRADYCJA http://muzhp.pl/pl/p/307/wielkanoc-historia-i-tradycja
• Wielkanoc w szlacheckim dworze: http://muzhp.pl/pl/c/2195/wielkanoc-w-szlacheckim-dworze
• Jak zrobić kartkę wielkanocną: http://muzhp.pl/pl/c/2193/jak-zrobic-kartke-swiateczna
HISTORIA DLA NAJMŁODSZYCH http://muzhp.pl/pl/p/252/historia-dla-najmlodszych
W dziale Na królewskim dworze można nauczyć się:
• Jak zrobić kukiełki króla i królowej: http://muzhp.pl/pl/p/262/na-krolewskim-dworze
• Jak zrobić koronę – symbol królewskiej władzy: http://muzhp.pl/pl/c/2147/symbole-wladzy-krolewskiej-jak-zrobic-korone
• Jak zrobić teatr cieni: http://muzhp.pl/pl/c/2150/teatr-cieni
• Jak zrobić zamek z papieru: http://muzhp.pl/pl/c/2152/sredniowieczny-zamek-jak-zrobic-zamek-z-papieru
• Na dworze królewskim (kolorowanka) http://muzhp.pl/pl/c/2148/kto-byl-kim-na-krolewskim-dworze-kolorowanki
• Rycerz (wycinanka: plansza do ubierania i naklejania): http://muzhp.pl/pl/c/2171/rycerz
W dziale: ZWIERZĘTA W HISTORII możemy dowiedzieć się:
• Jak zrobić pamiętnik
Jan Chryzostom Pasek w swoich pamiętnikach przekazał nam mnóstwo ciekawych informacji o życiu w XVII-wiecznej Rzeczpospolitej. Czasem słyszy się o znanych psach czy koniach, ale warto opowiedzieć też o pewnym mniej znanym zwierzęciu. Chodzi o słynną w całej siedemnastowiecznej Rzeczpospolitej oswojoną wydrę Jana Chryzostoma Paska – pamiętnikarza i wielbiciela przygód. Na kartach swego pamiętnika opisał on szczegółowo historię swojego ukochanego stworzenia. Wydra, nazywana Robakiem, była wyjątkowo inteligentnym drapieżnikiem.
Zrób własny pamiętnik i opisuj to, co się dzieje wokół Ciebie. Być może za jakiś czas Twój pamiętnik będzie dla kogoś ciekawym źródłem informacji o życiu w naszych czasach. Do dzieła!
http://muzhp.pl/pl/c/2176/wydra-jana-chryzostoma-paska-jak-zrobic-pamietnik
• Jak zrobić pojemnik na kredki w kształcie pieska
Wszyscy wiemy, jak silne więzy łączą psy z ich właścicielami. Właściciel naszego psiego bohatera Dżimusia - Karol Estreicher - żył w XIX w., mieszkał w Krakowie. Dżimuś był jego przyjacielem – chartem o popielato-żółtej sierści. Jako wieloletni dyrektor Biblioteki Jagiellońskiej był znaną i szanowaną osobą. Oprócz tej zaszczytnej funkcji pisał teksty na temat literatury i sztuk teatralnych, a także opracował metodę katalogowania książek w bibliotekach. Więcej o Dżimusiu można przeczytać w książce Niesamowita przygoda psa Dżimusia, wydanej przez Muzeum Historyczne Miasta Krakowa. http://muzhp.pl/pl/c/2178/pies-dzimus-jak-zrobic-pojemnik-na-kredki-w-ksztalcie-pieska
• Jak zrobić własnego wierzchowca z papieru
Czy wiecie, że żołnierze zawsze byli bardzo przywiązani do swoich koni – w końcu to na nich przemierzali często długie odległości i znosili trudy bitew.
Koń, o którym będzie mowa, nosił na swoim grzbiecie wyjątkowego jeźdźca – króla Rzeczypospolitej Jana III Sobieskiego. Ten monarcha i dowódca wojskowy, pogromca Turków pod Wiedniem, należał do postawnych mężczyzn, więc jego rumak musiał być bardzo silnym zwierzęciem. Pałasz, bo takie imię nosił, był też wytrzymały. W ciągu sześciu dni król potrafił przejechać na nim ponad 350 km i na dodatek stoczyć trzy bitwy. Wiemy, że Pałasz miał bułaną maść, czyli był koniem koloru jasnobrązowego. To właśnie koń Pałasz towarzyszył królowi w czasie odsieczy wiedeńskiej i został uwieczniony m.in. na obrazie Jana Matejki Sobieski pod Wiedniem – w centrum kompozycji widzimy tu króla, który z grzbietu swojego wierzchowca wydaje rozkazy podczas zwycięskiej bitwy. http://muzhp.pl/pl/c/2177/palasz-kon-jana-iii-sobieskiego-sprobuj-zrobic-wlasnego-wierzchowca-z-papieru
• Jak zrobić misia
Podczas I wojny światowej Polacy, którzy nie posiadali wtedy swojego państwa, walczyli na różnych frontach. Między innymi w Rosji. Jeden z polskich oddziałów stacjonował blisko granicy rosyjsko-fińskiej, w miejscowości Murmańsk, dlatego wojskowych tych nazywano Murmańczykami. Któregoś dnia polski żołnierz kupił na targu oswojoną polarną niedźwiedzicę, która dołączyła do oddziału. Baśka - bo takie imię otrzymało zwierzę -urodziła się daleko stąd, bo w północnej Rosji, ale właśnie z Polakami i Polską splotły się jej losy. Kiedy jesienią 1919 r. Murmańczycy dostali rozkaz opuszczenia Rosji i przedostania się do wolnej Polski, niedźwiedzica pokonała ze swoim oddziałem cały szlak bojowy. W Polsce jej domem stała się Twierdza Modlin na Mazowszu, gdzie stacjonował jej oddział.
Niedźwiedzica miała swój moment sławy, kiedy podczas defilady w Warszawie spotkała się z samym Naczelnym Wodzem. Baśka nie dość, że maszerowała na tylnych łapach, naśladując swoich kolegów z oddziału, to także podała rękę, a właściwie łapę, Józefowi Piłsudskiemu. Zebrane na placu Saskim tłumy widzów entuzjastycznie przyjęły niedźwiedzicę. Podobno gdy rozeszła się informacja, jak ma na imię, ludzie zaczęli wiwatować: „Baśka! Baśka!”.
Dobrze, że pamięć o Baśce Murmańskiej jest ciągle żywa. Jej losy, w opowiadaniu Dzieje Baśki Murmańskiej, opisał Eugeniusz Małaczewski ‒ pisarz, a jednocześnie jeden z żołnierzy oddziału. Obecnie podczas zwiedzania Twierdzy Modlin można zobaczyć pomnik niedźwiedzicy Baśki, stojący przed koszarami twierdzy. http://muzhp.pl/pl/c/2179/baska-murmanska-jak-zrobic-misia
• Jak zrobić konia Kasztankę
Gdyby zapytać o najsłynniejszego konia w polskiej historii, ranking ten pewnie wygrałaby ulubiona klacz Józefa Piłsudskiego – Kasztanka. Co ciekawe, Kasztanka najpierw nosiła imię… Fantazja. Urodziła się tuż przed I wojną światową, czyli ponad sto lat temu, w majątku rodziny Romerów w Małopolsce, znajdującej się wówczas w zaborze austriackim. Kasztanka wiernie towarzyszyła swojemu właścicielowi podczas trudów wojennych i bitew, które stoczyli legioniści w kolejnych latach wojny. Między Józefem Piłsudskim a Kasztanką istniała wyjątkowa więź. Warto dodać, że Kasztanka miała syna, który miał stać się jej następcą w służbie u Marszałka. Okazało się jednak, że Niemen – bo takie imię nosił ogier – nie spełnił pokładanych w nim oczekiwań ze względu na swoje leniwe usposobienie, tak różne od charakteru dzielnej matki. http://muzhp.pl/pl/c/2180/kasztanka
• Wojtek z Armii Andersa
Można tu poznać historię niezwykłej przyjaźni pomiędzy żołnierzami Armii Andersa a niedźwiedziem. Jeżeli chcecie poznać więcej przygód niezwykłego niedźwiedzia zachęcamy Was do lektury książek np. Łukasza Wierzbickiego „Dziadek i niedźwiadek” lub Elizy Piotrowskiej „Wojtek, żołnierz bez munduru”.
Znajdują się tu także łamigłówki związane z tym sympatycznym niedźwiedziem: labirynt, kolorowanki i in. http://muzhp.pl/pl/c/2185/wojtek-z-armii-andersa
W dziale NIEPODLEGŁA
Był w naszej historii taki czas, kiedy Polski nie było na mapie. Ponad 200 lat temu Rosja, Prusy i Austria podzieliły się ziemią Rzeczpospolitej. I choć państwo polskie na mapie przestało istnieć, to Polacy jako obywatele trzech różnych państw mówili w ojczystym języku, czytali literaturę, opowiadali dzieciom o ważnych wydarzeniach z historii Polski. Kolejne pokolenia próbowały odzyskać wolność, żeby znów mieszkać we własnym kraju i móc decydować o jego losach. W końcu po ponad stu latach, w listopadzie 1918 roku, dzięki wysiłkowi i staraniom wielu Polaków Rzeczpospolita wróciła na mapę Europy.
Jest tu kilka zadań związanych z tym tematem. Można nauczyć się, jak wykonać kokardę narodową. Są też ciekawe ćwiczenia: złamanie szyfru, rebus o Józefie Piłsudskim, kolorowanka – granice zaborów. http://muzhp.pl/pl/c/2169/niepodlegla
W dziale: Klasy 4-6 możemy dowiedzieć się:
• Jak nas inspirują źródła historyczne
http://muzhp.pl/pl/p/300/dla-uczniow-iv-vi-klasa
• Jak zrobić witraże
Pierwsze witraże powstały w gotyckich kościołach we Francji, skąd sztuka witrażowa rozprzestrzeniła się stopniowo na obszar całej Europy. Choć ich twórcy pozostają najczęściej anonimowi, to możemy odtworzyć proces powstawania tych kolorowych dzieł. http://muzhp.pl/pl/c/2167/witraze
• Jak zrobić tarczę herbową
Jak wyglądał średniowieczny rycerz – na wielu rycinach widać mężczyzn w zbrojach, w hełmach zakrywających twarz. Wszyscy wyglądali bardzo podobnie, ale były znaki, które pozwalały odróżniać np. walczące strony na polu bitwy. Żeby łatwiej się rozpoznawać, rycerze zaczęli przyczepiać małe flagi czyli proporce, do kopii, którymi walczyli. Najczęściej na tarczach i proporcach był znak dowódcy. Znak przechodził z ojca na synów i w ten sposób powstały herby rodowe. W Polsce herb był oznaką przynależności do stanu rycerskiego, później szlacheckiego. Rycerze chcieli, aby znaki coś o nich mówiły ‒ miały pokazywać cechy rycerza: odwagę, męstwo, waleczność, szlachetność, poświęcenie, szczodrość. Mogły upamiętniać wydarzenia na polu walki lub przysługi oddane władcy. Dlatego bardzo często za godło obierano lwa ‒ króla zwierząt lub orła ‒ króla przestworzy. Obydwa są symbolami waleczności, siły i odwagi. W XII wieku opracowano zasady tworzenia herbów, takie same we wszystkich krajach. Powstała nauka, która nazywa się heraldyką i zajmuje się badaniem i tworzeniem herbów. A średniowieczni specjaliści w dziedzinie herbów to heroldowie. To oni przed turniejami sprawdzali zgodność herbu z zasadami. http://muzhp.pl/pl/c/2163/herby
• Jak zrobić średniowieczny zamek
Najczęściej słowem „zamek” określamy grupę zabudowań o charakterze obronnym wraz z budynkami mieszkalnymi wewnątrz zamkniętych fortyfikacji. Tak więc budując zamki kierowano się względami militarnymi. Nie zawsze zamki wznosiły się na niedostępnych wzgórzach, znajdujemy je również na nizinnych łąkach, wśród błot i rozlewisk rzecznych. Wyznaczały granice państwa, strzegły ważnych dróg łączących poszczególne części kraju lub prowadzących do stolicy. Zamek był nie tylko budowlą obronną, spełniał również funkcje reprezentacyjne. Początkowo obiekty warowne budowano z drewna i ziemi. W połowie XIII wieku zaczęto stawiać zamki murowane z kamienia lub cegły. Dzięki inicjatywie króla Kazimierza Wielkiego, który „zastał Polskę drewnianą, a zostawił murowaną”, w kraju zbudowano lub przebudowano co najmniej 30 zamków. Niektóre z nich możemy oglądać do dzisiaj. http://muzhp.pl/pl/c/2186/zamek
• Jak zrobić pieczęć
Pieczątka - to przedmiot codziennego użytku, wykorzystywany w urzędach, szkołach czy szpitalach. Jakie znaczenie ma pieczątka? Jakie informacje ze sobą niesie? Pieczęć znana była już w starożytności. Stanowiła symbol własności i znak rozpoznawczy. W czasach, kiedy umiejętność czytania nie była powszechna, pieczęć poświadczała ważność dokumentu i wskazywała osobę lub instytucję, która ten dokument wydała. To zadanie pieczęć spełnia również obecnie. Znak pieczętny był wyciskany za pomocą stempla, czyli tłoku pieczętnego. W czasach starożytnych pieczęcie odciskano w glinie, a stemple robiono z kamieni półszlachetnych. http://muzhp.pl/pl/c/2188/pieczec
Źródło:
Wikipedia
http://muzhp.pl