To jest strona archiwalna – aktualna witryna internetowa znajduje się → tutaj

ul. Szkolna 9, 33-300 Nowy Sącz, 18 444 34 80, sp3_sekretariat@edu.nowysacz.pl, Biuletyn Informacji Publicznej

Biblioteka

Jak uczyć się skutecznie?

Kategoria:

Jak uczyć się skutecznie? Nie wszyscy uczymy się w ten sam sposób. Każdy z nas przez lata wyrabia sobie pewne nawyki, które sprawiają, że w określonych sytuacjach uczymy się łatwiej, w innych trudniej. Każdego z nas cechują różne style uczenia się. Większość z nas od najmłodszych lat rozwija jeden lub więcej preferowanych stylów uczenia się. Jeśli metody nauczania dopasowane są do naszego preferowanego stylu uczenia się, proces nauki jest bardziej efektywny. Aby maksymalnie podnieść poziom własnego procesu uczenia się powinniśmy określić jaki jest nasz styl uczenia się i ucząc się korzystać z tego z stylu. Styl uczenia się nie wpływa tylko na naukę szkolną, ale zdobywanie wiedzy i  doświadczenia we wszystkich dziedzinach życia, w każdej sytuacji. Większość z nas stosuje najczęściej styl mieszany tzn. wykorzystuje do nauki pracę kilku zmysłów. Trzeba pamiętać, że każdy styl może być skuteczny w nauce, nie ma podziału na lepszy i gorszy.

Poznaj swój styl  uczenia się. Odpowiedz na pytania, zaznaczając właściwą cyfrę w skali od 1 (nie) do 6 (tak). Suma punktów uzyskanych z poszczególnych części informuje, w jakim stopniu jesteś wzrokowcem, słuchowcem czy  czuciowcem/kinestetykiem. Nie musisz drukować – możesz podliczyć punkty na kartce.

JAK SIĘ UCZYĆ, ŻEBY SIĘ NAUCZYĆ
Gdy uczę się wzrokowo:
pamiętam stronę w książce z definicjami
Nie    1    2    3    4    5    6    Tak
mogę odtworzyć  w wyobraźni tabelki  w podręczniku
Nie    1    2    3    4    5    6    Tak
pamiętam kolory i podkreślenia w notatkach
Nie    1    2    3    4    5    6    Tak
widzę w wyobraźni wzory
Nie    1    2    3    4    5    6    Tak
zwracam uwagę na kształty przedmiotów.
Nie    1    2    3    4    5    6    Tak                                                                                             Suma punktów: ………………

Gdy uczę się słuchowo:
chętnie słucham wykładów na lekcji
Nie    1    2    3    4    5    6    Tak
wolę słuchać informacji niż patrzeć na nie
Nie    1    2    3    4    5    6    Tak
uczę się na głos, powtarzając tekst
Nie    1    2    3    4    5    6    Tak
lubię słuchać otaczających mnie głosów
Nie    1    2    3    4    5    6    Tak
pamiętam z wakacji odgłosy: szum morza, głosy ptaków, ciszę wieczoru.
Nie    1    2    3    4    5    6    Tak                                                                                             Suma punktów: ………………

Gdy czuję oraz włączę element ruchu:
najłatwiej zapamiętuję ciekawe opowieści
Nie    1    2    3    4    5    6    Tak
uczę się, pisząc wszystko to, co mam zapamiętać
Nie    1    2    3    4    5    6    Tak
zapamiętuję, chodząc po mieszkaniu
Nie    1    2    3    4    5    6    Tak
wyobrażam sobie i czuję to, co mam zapamiętać
Nie    1    2    3    4    5    6    Tak
pamiętam dotyk piasku, trawy, wody itp.
Nie    1    2    3    4    5    6    Tak                                                                                             Suma punktów: ………………

Zwróć uwagę, w której części uzyskałeś najwięcej punktów i  w większym stopniu używaj sposobów spostrzegania i zapamiętywania typowych dla:
wzrokowców:
•    ucz się z tabel,
•    rób plany, mapy, rysunki,
•    stosuj podkreślenia, zakreślaj teksty w książce, zeszycie,
•    najważniejsze informacje, wzory pisz na kartkach i wieszaj je w różnych częściach domu, nad biurkiem,
•    często uważnie patrz na to, co chcesz zapamiętać.
słuchowców:
•    ucz się na głos,
•    nagrywaj najważniejsze informacje,
•    uważnie korzystaj z każdej lekcji, z tego co mówi nauczyciel,
•    proś rodziców,  rodzeństwo o przeczytanie najważniejszych  informacji,
•    przypomnij sobie głos nauczyciela,
•    ucz się przy relaksującej muzyce.
czuciowców i kinestetyków:
•    staraj się mieć emocjonalny stosunek do tego, czego się uczysz,
•    angażuj się aktywnie w proces uczenia się poprzez odgrywanie ról, eksperymenty, ruch,
•    zainteresowanie, motywacja są dla Ciebie bardzo ważne,
•    zapamiętuj wiadomości chodząc po pokoju, pedałując na rowerze treningowym
•    pisz, rysuj to, co masz  zapamiętać,
•    używaj rytmu do zapamiętania ,
•    włączaj odczucia zapachu, smaku, dotyku do zapamiętania różnych historii, wiadomości.


Znając własny styl uczenia się możemy sprawić, że nauka będzie bardziej efektywna i nie będzie nudna i trudna. Czytanie stanie się prostsze, zapamiętywanie i przetwarzanie informacji również o wiele łatwiejsze.


W oparciu o: E. Zeman: Edukacja czytelnicza i informacyjna. Warszawa: WSiP;
E. Zasada: Jak się uczyć, żeby się nauczyć. Centrum Edukacji Grupa Orlen

Save
Cookies user prefences
We use cookies to ensure you to get the best experience on our website. If you decline the use of cookies, this website may not function as expected.
Accept all
Decline all
Read more
Analytics
Tools used to analyze the data to measure the effectiveness of a website and to understand how it works.
Google Analytics
Accept
Decline
Functional
Tools used to give you more features when navigating on the website, this can include social sharing.
Joomla!
Accept
Decline
BCMath lib not installed. RSA encryption unavailable