Łatwiej jest się uczyć, kiedy stworzymy sobie odpowiednie ku temu warunki.
Czynniki ułatwiające uczenie się:
• dobre samopoczucie – zależy ono m.in. od właściwego odżywiania, a także od proporcji czasowych pomiędzy pracą a odpoczynkiem;
• prawidłowe odżywianie – należy ograniczyć słodycze, napoje gazowane, różnego rodzaju przekąski (chipsy) oraz posiłki typu fast food. Należy spożywać odpowiednie ilości warzyw i owoców, głównych źródeł witamin. Witaminy z grupy B i witamina D oraz wapń, fosfor i magnez mają największy wpływ na pracę naszego mózgu. Ważne jest odpowiednie rozplanowanie posiłków. Należy jeść śniadanie, które zapewnia nam energię i siłę w rozpoczynającym się dniu;
• odpowiedni wypoczynek, najlepiej czynny, czyli ćwiczenia rekreacyjne, uprawianie sportu lub spacery (dotlenienie organizmu, nowa energia do podjęcia wysiłku). Nie powinien to być odpoczynek przed telewizorem czy komputerem. Ćwiczenia w domu to najlepszy sposób na podtrzymanie sprawności, gdy na zewnątrz rozprzestrzenia się groźny koronawirus. O formę i wypoczynek możemy zadbać w mieszkaniu, ogrodzie, unikając niepotrzebnych kontaktów;
• przerwy i relaks – rób przerwy trwające ok. 10 minut, nie rzadziej niż co godzinę; dzięki temu:
– mięśnie oczu, szyi i kręgosłupa są rozluźnione,
– mózg jest dotleniony,
– przerwany zostaje jeden ciąg czynności, dzięki czemu łatwiej jest zapamiętywać (zasada początku i końca - najlepiej zapamiętujemy to, czego uczymy się na początku i na końcu);
• odpowiednia dawka snu (8 godzin na dobę);
• odpowiednie oświetlenie (najlepiej światło naturalne) – światło powinno padać z lewej strony (dla osób praworęcznych) lub z prawej (dla leworęcznych); światłem sztucznym najlepiej jest oświetlić całe pomieszczenie (tzw. oświetlenie rozproszone) i dodatkowo postawić lampkę na biurku (tzw. oświetlenie miejscowe); zapewnia to jasność w całym pomieszczeniu, dzięki czemu oczy nie muszą się adaptować raz do ciemności (przy patrzeniu na pokój), raz do jaskrawego światła (przypatrzeniu na blat biurka); nie należy mieszać światła naturalnego ze sztucznym. Gdy robi się zbyt ciemno, należy zasłonić okna i włączyć sztuczne światło;
• higiena czytania – odległość oczu od książki powinna wynosić 30-40 cm.;
• przyjazne otoczenie – pomieszczenie, w którym pracujesz umysłowo powinno być przewietrzone, odpowiednio ogrzane, zminimalizuj czynniki rozpraszające – hałas, bałagan itd.;
• odpowiednia wysokość mebli, dostosowana do wzrostu ucznia. Najlepsze jest krzesło o regulowanej wysokości siedziska. Niewygodne meble powodują szybsze pojawienie się zmęczenia.
W oparciu o książkę Elżbiety Zeman : Edukacja czytelnicza i informacyjna. Warszawa: WSiP