To jest strona archiwalna – aktualna witryna internetowa znajduje się → tutaj

ul. Szkolna 9, 33-300 Nowy Sącz, 18 444 34 80, sp3_sekretariat@edu.nowysacz.pl, Biuletyn Informacji Publicznej

Biblioteka

Higiena pracy umysłowej

Kategoria:

Łatwiej jest się uczyć, kiedy stworzymy sobie odpowiednie ku temu warunki.

Czynniki ułatwiające uczenie się:
• dobre samopoczucie – zależy ono m.in. od właściwego odżywiania, a także od proporcji czasowych pomiędzy pracą a odpoczynkiem;
• prawidłowe odżywianie – należy ograniczyć słodycze, napoje gazowane, różnego rodzaju przekąski (chipsy) oraz posiłki typu fast food.  Należy spożywać odpowiednie ilości warzyw i owoców, głównych źródeł witamin. Witaminy z grupy B i witamina D oraz wapń, fosfor i magnez mają największy wpływ na pracę naszego mózgu. Ważne jest odpowiednie rozplanowanie posiłków. Należy jeść śniadanie, które zapewnia nam energię i siłę w rozpoczynającym się dniu;
• odpowiedni wypoczynek, najlepiej czynny, czyli ćwiczenia rekreacyjne, uprawianie sportu lub spacery (dotlenienie organizmu, nowa energia do podjęcia wysiłku). Nie powinien to być odpoczynek przed telewizorem czy komputerem. Ćwiczenia w domu to najlepszy sposób na podtrzymanie sprawności, gdy  na zewnątrz rozprzestrzenia się groźny koronawirus. O formę i wypoczynek możemy zadbać w mieszkaniu, ogrodzie, unikając niepotrzebnych kontaktów;
• przerwy i relaks – rób przerwy trwające ok. 10 minut,  nie rzadziej niż co godzinę; dzięki temu:
– mięśnie oczu, szyi i kręgosłupa są rozluźnione,
– mózg jest dotleniony,
– przerwany zostaje jeden ciąg czynności, dzięki czemu łatwiej jest zapamiętywać (zasada początku i końca - najlepiej zapamiętujemy to, czego uczymy się na początku i na końcu);
• odpowiednia dawka snu (8 godzin na dobę);
• odpowiednie oświetlenie (najlepiej światło naturalne) – światło powinno padać z lewej strony (dla osób praworęcznych) lub z prawej (dla leworęcznych); światłem sztucznym najlepiej jest oświetlić całe pomieszczenie (tzw. oświetlenie rozproszone) i dodatkowo postawić lampkę na biurku (tzw. oświetlenie miejscowe); zapewnia to jasność w całym pomieszczeniu, dzięki czemu oczy nie muszą się adaptować raz do ciemności (przy patrzeniu na pokój), raz do jaskrawego światła (przypatrzeniu na blat biurka); nie należy mieszać światła naturalnego ze sztucznym. Gdy robi się zbyt ciemno, należy zasłonić okna i włączyć sztuczne światło;
• higiena czytania – odległość oczu od książki powinna wynosić 30-40 cm.;
• przyjazne otoczenie – pomieszczenie, w którym pracujesz umysłowo  powinno być przewietrzone, odpowiednio ogrzane, zminimalizuj czynniki rozpraszające – hałas, bałagan itd.;
• odpowiednia wysokość mebli, dostosowana do wzrostu ucznia. Najlepsze jest krzesło o regulowanej wysokości siedziska. Niewygodne meble powodują szybsze pojawienie się zmęczenia.


W oparciu o książkę Elżbiety Zeman : Edukacja czytelnicza i informacyjna. Warszawa: WSiP

Save
Cookies user prefences
We use cookies to ensure you to get the best experience on our website. If you decline the use of cookies, this website may not function as expected.
Accept all
Decline all
Read more
Analytics
Tools used to analyze the data to measure the effectiveness of a website and to understand how it works.
Google Analytics
Accept
Decline
Functional
Tools used to give you more features when navigating on the website, this can include social sharing.
Joomla!
Accept
Decline
BCMath lib not installed. RSA encryption unavailable