PIĘCIOLETNI PROGRAM ROZWOJU
SZKOŁY PODSTAWOWEJ NR 3
IM. JANA KOCHANOWSKIEGO W NOWYM SĄCZU
na lata 2004-2009
MISJA SZKOŁY:
Wł. St. Reymont
WIZJA SZKOŁY:
Szkoła:
Naucza na wysokim poziomie;
Jest przyjazna i bezpieczna dla ucznia;
Rozbudza zainteresowania uczniów i zagospodarowuje czas wolny;
Prowadzi działalność wychowawczą i opiekuńczą;
Współpracuje ze środowiskiem;
Kultywuje tradycje;
Jest sprawna pod względem organizacyjnym;
Motywuje finansowo nauczycieli;
Posiada dobrą bazę.
Standard |
Obszar |
Zadania ogólne |
Okres realizacji zadań |
Osoby biorące udział |
Spodziewane efekty |
Koncepcja pracy szkoły |
Zarządzanie strategiczne
Szkoła posiada wyraźnie określone i akceptowane przez nauczycieli, uczniów i rodziców cele i kierunki działania. Nauczyciele uczestniczą w procesie planowania, rozumieją i akceptują strategię działania szkoły. Nauczyciele, uczniowie i rodzice wiedzą, co szkoła chce osiągnąć i jak będzie realizować swoje cele. Dyrektor angażuje nauczycieli, uczniów i rodziców do tworzenia i modyfikowania programu rozwoju szkoły. |
Wytyczenie celów i kierunków działania szkoły.
Poprawa efektywności współpracy z rodzicami.
Aktywny udział nauczycieli w procesie planowania pracy szkoły. |
2004 – 2009
corocznie
2004 - 2009 |
Grono pedag.
Grono pedag.
Grono pedag. |
Świadomość
celów
Skuteczna współpraca.
Plan pracy szkoły.
|
Wewnętrzny system zapewniania jakości
Nadzór
pedagogiczny w szkole zapewnia ciągły rozwój |
Systematyczne wewnętrzne mierzenie jakości pracy szkoły.
Wykorzystywanie wyników mierzenia jakości pracy szkoły. |
corocznie
corocznie |
Dyrektor N. w ramach zespołów
Grono pedag. |
Świadomość mocnych i słabych stron szkoły.
Podniesienie jakości pracy szkoły. |
|
Promocja
Szkoła dba o kształtowanie swego pozytywnego wizerunku w środowisku, upowszechnia swoje osiągnięcia. Rozpoznaje oczekiwania edukacyjne środowiska i stosownie do nich kształtuje swoją ofertę edukacyjną. Szkoła potrafi pozyskać sojuszników wspierających jej działalność. Nauczyciele, uczniowie i rodzice podejmują działania służące pożytkowi lokalnej społeczności. |
Poprawa wizerunku szkoły w środowisku lokalnym.
Skuteczna promocja osiągnięć szkoły.
Pozyskiwanie sojuszników wspierających działalność szkoły. |
2004 – 2009
corocznie
corocznie |
Grono pedag.
Grono pedag.
Dyrekcja Pedagog Nauczyciele |
Zwiększenie liczby uczniów.
Upowszechnianie osiągnięć szkoły.
Lepsza realizacja zadań wychowawczych i działań pomocowych. |
|
Zarządzanie i organizacja |
Nauczyciele
Nauczyciele zapewniają wysoki poziom pracy dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej oraz wykonywanych zadań organizacyjnych. Prowadzone są eksperymenty, innowacje pedagogiczne oraz inne działania dające nauczycielom szansę samorealizacji. Ustalone są kryteria oceny jakości pracy nauczycieli. Sposób oceniania pracy oraz przyznawania nagród i dodatków motywacyjnych jest nauczycielom znany i przez nich akceptowany. Polityka kadrowa szkoły jest planowana i realizowana stosownie do działań szkoły i kierunków jej rozwoju. |
Praca nauczyciela na wysokim poziomie.
Prowadzenie prawidłowej polityki kadrowej.
Jasne kryteria nagradzania. |
corocznie
corocznie
2004/2005 |
Nauczyciele
Dyrektor
Dyrektor |
Podniesienie poziomu nauczania.
Dostosowanie polityki kadrowej do potrzeb szkoły.
Docenianie działań i osiągnięć nauczycieli oraz motywowanie ich do ciągłego podnoszenia jakości swojej pracy. |
Rozwój zawodowy nauczycieli
Rozwój zawodowy
nauczycieli jest związany z jakościowym rozwojem szkoły oraz
indywidualnymi potrzebami. Rozpoznawane są potrzeby w zakresie
doskonalenia zawodowego związane z rozwojem szkoły |
Planowanie doskonalenia zawodowego z uwzględnieniem potrzeb szkoły i nauczycieli.
Prawidłowa realizacja rozwoju zawodowego nauczycieli.
Stosowanie i upowszechnianie zdobytej wiedzy.
Stwarzanie warunków do zdobywania kolejnych etapów awansu zawodowego. |
corocznie, co 3 lata
corocznie
corocznie
corocznie
|
Dyrekcja N. w ramach zespołów
Nauczyciele
Grono pedag.
Dyrekcja
|
Wszechstronne przygotowanie kadry.
Rozwój zawodowy nauczycieli.
Wykorzystanie w pracy zdobytej wiedzy, upowszechnianie jej.
Osiąganie przez nauczycieli coraz wyższych stopni awansu zawodowego. |
|
Warunki działalności szkoły
Szkoła dysponuje obiektami, pomieszczeniami i wyposażeniem odpowiednim do właściwego przebiegu procesu kształcenia, wychowania i opieki. Obiekty, pomieszczenia i wyposażenie szkoły zapewniają warunki do realizacji zadań statutowych i możliwości osiągnięcia wysokiej jakości pracy. |
Pozyskiwanie nowoczesnych pomocy dydaktycznych.
Podejmowanie starań o modernizację obiektów szkolnych.
Stała troska o utrzymanie dobrego stanu technicznego budynków szkolnych, wykonywanie koniecznych remontów. |
2004 – 2009
2004 – 2009
corocznie
|
Dyrekcja
Dyrekcja
Dyrekcja, Konserwatorzy
|
Większa
atrakcyjność
Pozyskanie środków na modernizację.
Zapewnienie dobrych warunków pracy i nauki. |
|
Zdrowie, higiena i bezpieczeństwo pracy
Szkoła zapewnia uczniom, pracownikom oraz innym osobom przebywającym w szkole zdrowe, bezpieczne i higieniczne warunki. |
Poprawa warunków
BHP |
corocznie
|
Dyrekcja, Inspektor BHP
|
Wzrost poczucia bezpieczeństwa. |
|
Kierowanie szkołą, obieg informacji
Kierowanie i administrowanie szkołą, sprawność organizacyjna oraz system komunikowania się zapewniają efektywne zarządzanie, zgodnie z oczekiwaniami uczniów, rodziców, pracowników i właściwych instytucji zewnętrznych. |
Zapewnienie
prawidłowego obiegu informacji między nauczycielami, rodzicami |
corocznie
|
Grono pedag. |
Sprawne i skuteczne kierowanie szkołą. |
|
Kształcenie |
Programy nauczania
W szkole nauczanie powiązane jest z wychowaniem i kształceniem umiejętności posługiwania się technologią informatyczną oraz planowania przez uczniów własnego rozwoju. Programy nauczania poszczególnych zajęć edukacyjnych są tak wybrane lub skonstruowane, aby zapewnić każdemu uczniowi osiąganie systematycznych postępów. Jakość programów nauczania zapewnia rozwój osiągnięć edukacyjnych uczniów i osiąganie sukcesów. |
Dobór programów nauczania pod kątem efektywności.
Dostosowywanie programów do możliwości uczniów.
Wykorzystywanie technologii informatycznej od najmłodszych klas. |
corocznie
corocznie
2004 - 2009 |
Nauczyciele
Nauczyciele
Nauczyciele, Informatyk |
Wyższa efektywność nauczania.
Osiąganie postępów przez wszystkich uczniów.
Podniesienie umiejętności posługiwania się technologią komputerową przez uczniów. |
Organizacja procesu kształcenia
Organizacja procesu kształcenia umożliwia pełną realizację zadań szkoły oraz zmierza do osiągnięcia celów edukacyjnych i realizacji treści programowych. Organizacja procesu kształcenia w szkole zapewnia każdemu uczniowi szansę rozwoju. |
Analiza szkolnego planu nauczania oraz sposobu wykorzystania godzin do dyspozycji dyrektora. |
corocznie
|
Dyrekcja |
Pełna realizacja zadań szkoły, celów edukacyjnych i treści programowych. |
|
Przebieg procesu kształcenia
W procesie kształcenia jasno określone cele ukierunkowane są na rozwój ucznia. Metody pracy z uczniami są właściwie dobrane, zróżnicowane i skuteczne. Ocenianie jest przemyślanym procesem zmierzającym do poprawy efektów kształcenia. Szkoła tworzy środowisko wspierające uczenie się. |
Doskonalenie przebiegu procesu kształcenia. |
corocznie
|
Grono pedag. |
Rozwój uczniów poprzez właściwy dobór celów, metod pracy oraz procesu oceniania. |
|
Efekty kształcenia
Szkoła osiąga sukcesy, których miarą jest poziom i ciągły postęp osiągnięć edukacyjnych uczniów, zgodny z ich indywidualnymi możliwościami i potrzebami, uzyskiwany w toku realizacji odpowiednio dobranych programów nauczania. Absolwenci są w stanie sprostać wymaganiom kolejnego etapu kształcenia w wybranej szkole. Szkoła bada osiągnięcia edukacyjne uczniów i wykorzystuje wyniki do podnoszenia efektywności kształcenia. |
Systematyczna analiza wyników sprawdzianów i wdrażanie wniosków.
Kontrola zbieżności wewnętrznego i zewnętrznego oceniania.
Podnoszenie efektów nauczania. |
corocznie
corocznie
corocznie
|
Dyrekcja Nauczyciele
Dyrekcja N. w zespołach
Nauczyciele |
Eliminowanie słabych stron procesu kształcenia.
Zbieżność oceniania wewnętrznego i zewnętrznego.
Poprawa efektów nauczania. |
|
Wychowanie i opieka |
Równość szans
Szkoła zaspokaja potrzeby edukacyjne i zapewnia rozwój osobowy uczniów. W działalności szkoły nie występują przejawy uprzedzeń i niesprawiedliwości. |
Troska o tolerancję i rozsądną akceptację odmienności.
Zaspokajanie potrzeb uczniów o specjalnych wymaganiach edukacyjnych. |
2004 – 2009
corocznie
|
Grono pedag.
Dyrekcja Pedagog Nauczyciele |
Akceptacja odmienności.
Rozwój osobowy uczniów o specjalnych potrzebach edukacyjnych. |
Praca wychowawcza i profilaktyczna szkoły
Szkoła realizuje program wychowawczy i program profilaktyki uwzględniający między innymi: potrzeby wychowawcze uczniów, uniwersalne wartości, wychowanie patriotyczne i obywatelskie, promocję postawy szacunku dla innych i samego siebie, samorządność uczniowską, formy pomocy psychologiczno - pedagogicznej. Uczniowie są zachęcani do wysiłku i pracy nad sobą, a ich osiągnięcia są dostrzegane. W procesie wychowania uczestniczą rodzice i wszyscy nauczyciele, a działania wychowawcze szkoły są jednolite i spójne. Zintegrowane działania wychowawcze i profilaktyczne sprzyjają respektowaniu przez uczniów uniwersalnych wartości. |
Ciągła realizacja oraz ewaluacja programu wychowawczego i profilaktycznego. Pielęgnowanie tradycji i rozbudzanie uczuć patriotycznych.
Zintegrowanie działań wychowawczych i profilaktycznych. |
2004 – 2009
corocznie
corocznie
|
Wychowawcy Pedagog
Nauczyciele
Dyrekcja Pedagog Wychowawcy |
Zgodność
postaw uczniów ze wzorem zawartym w programie wychowawczym
Kalendarium i ceremoniał uroczystości szkolnych.
Respektowanie przez uczniów uniwersalnych wartości. |
|
Praca opiekuńcza szkołyRozpoznane są potrzeby w zakresie opieki nad uczniami. Szkoła zapewnia dostępne formy pomocy uczniom, którzy jej potrzebują, a także podejmuje systematyczne i skuteczne działania opiekuńcze. |
Prawidłowa organizacja pracy świetlicy.
Organizowanie dostępnych form pomocy uczniom.
|
corocznie
corocznie
|
Dyrekcja Nauczyciele świetlicy
Pedagog Wychowawcy |
Objęcie uczniów opieką w świetlicy szkolnej.
Udzielanie różnych form pomocy potrzebującym uczniom. |
|
Efekty pracy wychowawczej, profilaktycznej i opiekuńczej szkoły
Postawy i zachowania uczniów wskazują na ich moralny, społeczny, emocjonalny i duchowy rozwój oraz odpowiadają uniwersalnym wartościom i uznanym powszechnie normom postępowania. Szkoła podejmuje systematyczne i skuteczne działania wychowawcze, profilaktyczne i opiekuńcze. |
Diagnozowanie działań wychowawczych, profilaktycznych i opiekuńczych szkoły. |
corocznie
|
Dyrekcja Pedagog Wychowawcy |
Znajomość postaw |