PIĘCIOLETNI PROGRAM ROZWOJU

SZKOŁY PODSTAWOWEJ NR 3

IM. JANA KOCHANOWSKIEGO W NOWYM SĄCZU

na lata 2004-2009







MISJA SZKOŁY:

„Żyć to działać, to rozlewać po świecie energię, uczucie, pomagać w czasie teraźniejszym przyszłym pokoleniom”

Wł. St. Reymont



WIZJA SZKOŁY:

Szkoła:





Standard

Obszar

Zadania ogólne

Okres realizacji zadań

Osoby biorące udział

Spodziewane efekty

Koncepcja pracy szkoły

Zarządzanie strategiczne



Szkoła posiada wyraźnie określone i akceptowane przez nauczycieli, uczniów i rodziców cele i kierunki działania. Nauczyciele uczestniczą w procesie planowania, rozumieją i akceptują strategię działania szkoły. Nauczyciele, uczniowie i rodzice wiedzą, co szkoła chce osiągnąć i jak będzie realizować swoje cele. Dyrektor angażuje nauczycieli, uczniów i rodziców do tworzenia i modyfikowania programu rozwoju szkoły.

Wytyczenie celów i kierunków działania szkoły.



Poprawa efektywności współpracy z rodzicami.



Aktywny udział nauczycieli w procesie planowania pracy szkoły.

2004 – 2009







corocznie





2004 - 2009

Grono pedag.







Grono pedag.





Grono pedag.

Świadomość celów
i kierunków działania szkoły.





Skuteczna współpraca.





Plan pracy szkoły.




Wewnętrzny system zapewniania jakości



Nadzór pedagogiczny w szkole zapewnia ciągły rozwój
i doskonalenie jakości jej pracy oraz zmierza do zaspokojenia potrzeb uczniów, rodziców i nauczycieli. Sprawny i skuteczny nadzór pedagogiczny sprawowany przez dyrektora szkoły sprzyja podwyższaniu jakości jej pracy. Dyrektor organizuje wewnętrzne mierzenie jakości pracy szkoły.

Systematyczne wewnętrzne mierzenie jakości pracy szkoły.



Wykorzystywanie wyników mierzenia jakości pracy szkoły.

corocznie







corocznie

Dyrektor

N. w ramach zespołów



Grono pedag.

Świadomość mocnych i słabych stron szkoły.







Podniesienie jakości pracy szkoły.

Promocja



Szkoła dba o kształtowanie swego pozytywnego wizerunku w środowisku, upowszechnia swoje osiągnięcia. Rozpoznaje oczekiwania edukacyjne środowiska i stosownie do nich kształtuje swoją ofertę edukacyjną. Szkoła potrafi pozyskać sojuszników wspierających jej działalność. Nauczyciele, uczniowie i rodzice podejmują działania służące pożytkowi lokalnej społeczności.

Poprawa wizerunku szkoły w środowisku lokalnym.



Skuteczna promocja osiągnięć szkoły.



Pozyskiwanie sojuszników wspierających działalność szkoły.

2004 – 2009





corocznie





corocznie

Grono pedag.





Grono pedag.





Dyrekcja Pedagog

Nauczyciele

Zwiększenie liczby uczniów.





Upowszechnianie osiągnięć szkoły.





Lepsza realizacja zadań wychowawczych i działań pomocowych.

Zarządzanie i organizacja

Nauczyciele



Nauczyciele zapewniają wysoki poziom pracy dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej oraz wykonywanych zadań organizacyjnych. Prowadzone są eksperymenty, innowacje pedagogiczne oraz inne działania dające nauczycielom szansę samorealizacji. Ustalone są kryteria oceny jakości pracy nauczycieli. Sposób oceniania pracy oraz przyznawania nagród i dodatków motywacyjnych jest nauczycielom znany i przez nich akceptowany. Polityka kadrowa szkoły jest planowana i realizowana stosownie do działań szkoły i kierunków jej rozwoju.

Praca nauczyciela na wysokim poziomie.



Prowadzenie prawidłowej polityki kadrowej.



Jasne kryteria nagradzania.

corocznie





corocznie





2004/2005

Nauczyciele





Dyrektor





Dyrektor

Podniesienie poziomu nauczania.



Dostosowanie polityki kadrowej do potrzeb szkoły.



Docenianie działań i osiągnięć nauczycieli oraz motywowanie ich do ciągłego podnoszenia jakości swojej pracy.

Rozwój zawodowy nauczycieli



Rozwój zawodowy nauczycieli jest związany z jakościowym rozwojem szkoły oraz indywidualnymi potrzebami. Rozpoznawane są potrzeby w zakresie doskonalenia zawodowego związane z rozwojem szkoły
i z indywidualnymi potrzebami nauczycieli. Wewnątrzszkolne doskonalenie zawodowe jest przemyślane, zaplanowane, systematyczne i właściwie organizowane. Nauczyciele stosują nabytą wiedzę i umiejętności w swojej pracy, a ich osiągnięcia są upowszechniane. Rozwój zawodowy jest uwzględniany w awansie zawodowym i w ocenach pracy nauczycieli. Wszystkim nauczycielom zostały stworzone równe szanse rozwoju zawodowego. Kolejne etapy awansu zawodowego nauczycieli są dobrze organizowane, a nauczyciele mają pełną świadomość wymagań. Oceny i opinie o ich pracy wskazują na potrzeby rozwoju zawodowego. Analizowana jest skuteczność form doskonalenia zawodowego.

Planowanie doskonalenia zawodowego z uwzględnieniem potrzeb szkoły i nauczycieli.



Prawidłowa realizacja rozwoju zawodowego nauczycieli.



Stosowanie i upowszechnianie zdobytej wiedzy.



Stwarzanie warunków do zdobywania kolejnych etapów awansu zawodowego.

corocznie,

co 3 lata







corocznie







corocznie







corocznie


Dyrekcja

N. w ramach zespołów





Nauczyciele







Grono pedag.







Dyrekcja






Wszechstronne przygotowanie kadry.









Rozwój zawodowy nauczycieli.





Wykorzystanie w pracy zdobytej wiedzy, upowszechnianie jej.





Osiąganie przez nauczycieli coraz wyższych stopni awansu zawodowego.

Warunki działalności szkoły



Szkoła dysponuje obiektami, pomieszczeniami i wyposażeniem odpowiednim do właściwego przebiegu procesu kształcenia, wychowania i opieki. Obiekty, pomieszczenia i wyposażenie szkoły zapewniają warunki do realizacji zadań statutowych i możliwości osiągnięcia wysokiej jakości pracy.

Pozyskiwanie nowoczesnych pomocy dydaktycznych.



Podejmowanie starań o modernizację obiektów szkolnych.



Stała troska o utrzymanie dobrego stanu technicznego budynków szkolnych, wykonywanie koniecznych remontów.

2004 – 2009







2004 – 2009







corocznie


Dyrekcja







Dyrekcja







Dyrekcja,

Konserwatorzy


Większa atrakcyjność
i skuteczność procesu kształcenia.





Pozyskanie środków na modernizację.







Zapewnienie dobrych warunków pracy i nauki.

Zdrowie, higiena i bezpieczeństwo pracy



Szkoła zapewnia uczniom, pracownikom oraz innym osobom przebywającym w szkole zdrowe, bezpieczne i higieniczne warunki.

Poprawa warunków BHP
w szkole.

corocznie


Dyrekcja,

Inspektor BHP


Wzrost poczucia bezpieczeństwa.

Kierowanie szkołą, obieg informacji



Kierowanie i administrowanie szkołą, sprawność organizacyjna oraz system komunikowania się zapewniają efektywne zarządzanie, zgodnie z oczekiwaniami uczniów, rodziców, pracowników i właściwych instytucji zewnętrznych.

Zapewnienie prawidłowego obiegu informacji między nauczycielami, rodzicami
i uczniami.

corocznie


Grono pedag.

Sprawne i skuteczne kierowanie szkołą.

Kształcenie

Programy nauczania



W szkole nauczanie powiązane jest z wychowaniem i kształceniem umiejętności posługiwania się technologią informatyczną oraz planowania przez uczniów własnego rozwoju. Programy nauczania poszczególnych zajęć edukacyjnych są tak wybrane lub skonstruowane, aby zapewnić każdemu uczniowi osiąganie systematycznych postępów. Jakość programów nauczania zapewnia rozwój osiągnięć edukacyjnych uczniów i osiąganie sukcesów.

Dobór programów nauczania pod kątem efektywności.



Dostosowywanie programów do możliwości uczniów.



Wykorzystywanie technologii informatycznej od najmłodszych klas.

corocznie







corocznie







2004 - 2009

Nauczyciele







Nauczyciele







Nauczyciele, Informatyk

Wyższa efektywność nauczania.





Osiąganie postępów przez wszystkich uczniów.





Podniesienie umiejętności posługiwania się technologią komputerową przez uczniów.

Organizacja procesu kształcenia



Organizacja procesu kształcenia umożliwia pełną realizację zadań szkoły oraz zmierza do osiągnięcia celów edukacyjnych i realizacji treści programowych. Organizacja procesu kształcenia w szkole zapewnia każdemu uczniowi szansę rozwoju.

Analiza szkolnego planu nauczania oraz sposobu wykorzystania godzin do dyspozycji dyrektora.

corocznie


Dyrekcja

Pełna realizacja zadań szkoły, celów edukacyjnych i treści programowych.

Przebieg procesu kształcenia



W procesie kształcenia jasno określone cele ukierunkowane są na rozwój ucznia. Metody pracy z uczniami są właściwie dobrane, zróżnicowane i skuteczne. Ocenianie jest przemyślanym procesem zmierzającym do poprawy efektów kształcenia. Szkoła tworzy środowisko wspierające uczenie się.

Doskonalenie przebiegu procesu kształcenia.

corocznie


Grono pedag.

Rozwój uczniów poprzez właściwy dobór celów, metod pracy oraz procesu oceniania.

Efekty kształcenia



Szkoła osiąga sukcesy, których miarą jest poziom i ciągły postęp osiągnięć edukacyjnych uczniów, zgodny z ich indywidualnymi możliwościami i potrzebami, uzyskiwany w toku realizacji odpowiednio dobranych programów nauczania. Absolwenci są w stanie sprostać wymaganiom kolejnego etapu kształcenia w wybranej szkole. Szkoła bada osiągnięcia edukacyjne uczniów i wykorzystuje wyniki do podnoszenia efektywności kształcenia.

Systematyczna analiza wyników sprawdzianów i wdrażanie wniosków.



Kontrola zbieżności wewnętrznego i zewnętrznego oceniania.



Podnoszenie efektów nauczania.

corocznie







corocznie







corocznie


Dyrekcja Nauczyciele





Dyrekcja

N. w zespołach





Nauczyciele

Eliminowanie słabych stron procesu kształcenia.





Zbieżność oceniania wewnętrznego i zewnętrznego.





Poprawa efektów nauczania.

Wychowanie i opieka

Równość szans



Szkoła zaspokaja potrzeby edukacyjne i zapewnia rozwój osobowy uczniów. W działalności szkoły nie występują przejawy uprzedzeń i niesprawiedliwości.

Troska o tolerancję i rozsądną akceptację odmienności.



Zaspokajanie potrzeb uczniów o specjalnych wymaganiach edukacyjnych.

2004 – 2009







corocznie


Grono pedag.







Dyrekcja

Pedagog

Nauczyciele

Akceptacja odmienności.









Rozwój osobowy uczniów o specjalnych potrzebach edukacyjnych.

Praca wychowawcza i profilaktyczna szkoły



Szkoła realizuje program wychowawczy i program profilaktyki uwzględniający między innymi: potrzeby wychowawcze uczniów, uniwersalne wartości, wychowanie patriotyczne i obywatelskie, promocję postawy szacunku dla innych i samego siebie, samorządność uczniowską, formy pomocy psychologiczno - pedagogicznej. Uczniowie są zachęcani do wysiłku i pracy nad sobą, a ich osiągnięcia są dostrzegane. W procesie wychowania uczestniczą rodzice i wszyscy nauczyciele, a działania wychowawcze szkoły są jednolite i spójne. Zintegrowane działania wychowawcze i profilaktyczne sprzyjają respektowaniu przez uczniów uniwersalnych wartości.

Ciągła realizacja oraz ewaluacja programu wychowawczego i profilaktycznego.

Pielęgnowanie tradycji i rozbudzanie uczuć patriotycznych.



Zintegrowanie działań wychowawczych i profilaktycznych.

2004 – 2009









corocznie







corocznie


Wychowawcy

Pedagog







Nauczyciele







Dyrekcja

Pedagog

Wychowawcy

Zgodność postaw uczniów ze wzorem zawartym w programie wychowawczym
i profilaktycznym.



Kalendarium i ceremoniał uroczystości szkolnych.





Respektowanie przez uczniów uniwersalnych wartości.

Praca opiekuńcza szkoły

Rozpoznane są potrzeby w zakresie opieki nad uczniami. Szkoła zapewnia dostępne formy pomocy uczniom, którzy jej potrzebują, a także podejmuje systematyczne i skuteczne działania opiekuńcze.

Prawidłowa organizacja pracy świetlicy.





Organizowanie dostępnych form pomocy uczniom.


corocznie







corocznie


Dyrekcja

Nauczyciele świetlicy



Pedagog

Wychowawcy

Objęcie uczniów opieką w świetlicy szkolnej.







Udzielanie różnych form pomocy potrzebującym uczniom.

Efekty pracy wychowawczej, profilaktycznej i opiekuńczej szkoły



Postawy i zachowania uczniów wskazują na ich moralny, społeczny, emocjonalny i duchowy rozwój oraz odpowiadają uniwersalnym wartościom i uznanym powszechnie normom postępowania. Szkoła podejmuje systematyczne i skuteczne działania wychowawcze, profilaktyczne i opiekuńcze.

Diagnozowanie działań wychowawczych, profilaktycznych i opiekuńczych szkoły.

corocznie


Dyrekcja

Pedagog

Wychowawcy

Znajomość postaw
i zachowań uczniów celem ewaluowania działań wychowawczych, profilaktycznych
i opiekuńczych.