“Informatyka bez granic”
autorski program nauczania informatyki w szkole podstawowej
wersja 2.0
Przedmiot: informatyka
Typ szkoły: szkoła podstawowa
Etap nauki: drugi - w dwuletnim cyklu nauczania - 1 godzina tygodniowo
Autor: mgr Tadeusz Sołtys
nauczyciel dyplomowany
Recenzent: mgr Piotr Stępień
nauczyciel dyplomowany
Zawartość programu:
założenia programu
podstawa programowa kształcenia ogólnego
szczegółowe cele kształcenia
materiał nauczania
procedury osiągania szczegółowych celów edukacyjnych
opis założonych osiągnięć ucznia i propozycje metod ich oceny
warunki realizacji programu
propozycje planów pracy dydaktyczno-wychowawczej
Założenia programu
Posiadanie i użytkowanie komputera jest powszechne. Dzieci dość wcześnie rozpoczynają edukację informatyczną. Już w nauczaniu zintegrowanym, pomijając środowisko rodzinne, opanowują pierwsze umiejętności komputerowe. Czego więc i jak uczyć na lekcjach informatyki w klasach IV-VI? Czy powiększać wiedzę o kolejne szczegóły obsługi wybranych aplikacji, czy też pokusić się o wykształcenie umięjętności bardziej uniwersalnych?
Wiekszość programów nauczania informatyki, z niezrozumiałych powodów, została tak napisana, że ogranicza się do jednego typu komputerów, jednego systemu operacyjnego oraz wyselekcjonowanej grupy programów.
Niniejszy program nie tylko znosi te ograniczenia, narzuca wręcz pewnego rodzaju wielooperacyjność i wieloprogramowość. Nastawiony jest na uniwersalność przekazywanej wiedzy oraz kształtowanych umiejętności. Zaleca korzystywanie w pracowni z różnych systemów operacyjnych oraz zróżnicowanego oprogramowania użytkowego.
Wiedza i umiejętności powinny być bowiem niezależne od posiadanej konfiguracji sprzętowej, systemu operacyjnego, czy też oprogramowania użytkowego.
Podstawa programowa kształcenia ogólnego - nauczanie informatyki w szkole podstawowej - II etap edukacyjny
Cele edukacyjne
Nauczenie podstawowych zasad posługiwania się komputerem i technologią informacyjną.
Zadania szkoły
Umożliwienie uczniom dostępu do komputera.
Przygotowanie uczniów do posługiwania się komputerem i technologią informacyjną.
Uwrażliwienie uczniów na zagrożenia wychowawcze związane z niewłaściwym korzystaniem z komputerów i ich oprogramowania (np. z gier).
Treści nauczania
Zasady bezpiecznego posługiwania się komputerem.
Komputer jako źródło wiedzy i komunikowania się. Zastosowania komputera w życiu codziennym.
Opracowywanie za pomocą komputera prostych tekstów, rysunków i motywów.
Korzystanie z elementarnych zastosowań komputerów do wzbogacania własnego uczenia się i poznawania różnych dziedzin wiedzy.
Poznawanie zastosowań komputerów i opartych na technice komputerowej urządzeń spotykanych przez ucznia w miejscach publicznych.
Osiągnięcia
Posługiwanie się komputerem w przystosowanym dla ucznia środowisku sprzętowym i programistycznym.
Opracowywanie za pomocą komputera prostych tekstów, rysunków, motywów.
Korzystanie z różnorodnych źródeł i sposobów zdobywania informacji oraz jej przedstawiania i wykorzystania.
Stosowanie komputerów do wzbogacania własnego uczenia się i poznawania różnych dziedzin.
Szczegółowe cele edukacyjne
Ukazanie wpływu technologii informacyjnej na życie jednostki, jej otoczenia oraz społeczeństwa.
Nauczenie podstawowych zasad posługiwania się komputerem i technologią informacyjną.
Przygotowanie do świadomego korzystania z różnych źródeł informacji.
Kształtowanie poszanowania dla wlasności intelektualnej i efektów cudzej pracy.
Zapoznanie ze sposobami prezentowania i przekazywania informacji.
Rozwijanie zainteresowań informatycznych.
Uwrażliwienie uczniów na zagrożenia wynikające z niewłaściwego korzystania z komputerów oraz oprogramowania.
Materiał nauczania
1. Zasady bezpiecznego posługiwania się komputerem:
bhp podczas pracy z komputerem,
ergonomia pracy,
zagrożenia wynikające z niewłaściwego korzystania z komputerów oraz oprogramowania.
2. Wykorzystanie komputera do wzbogacania własnego uczenia się, poznawania różnych dziedzin wiedzy oraz komunikowania się:
korzystanie z informacji dostępnych za pomocą komputera,
wyszukiwanie informacji,
korzystywanie programów edukacyjnych,
korzystanie z poczty elektronicznej,
posługiwanie się komunikatorem internetowym.
3. Twórcze wykorzystywanie komputera:
opracowywanie prostych tekstów,
tworzenie i obróbka grafiki,
tworzenie prezentacji multimedialnych,
tworzenie stron WWW,
wykonywanie obliczeń, również przy pomocy arkusza kalkulacyjnego,
tworzenie wykresów,
opracowywanie publikacji w ramach projektu grupowego.
4. Poznawanie budowy, zasady działania i zastosowań komputerów oraz opartych na technice komputerowej urządzeń spotykanych przez ucznia w miejscach publicznych:
zastosowania komputera,
budowa i zasada działania komputera,
języki programowania,
urządzenia oparte na technice komputerowej.
Procedury osiągania szczegółowych celów edukacyjnych
1. Posługiwanie się komputerem w przystosowanym dla ucznia środowisku sprzętowym i programistycznym.
2. Opracowywanie za pomocą komputera prostych tekstów, rysunków, prezentacji, stron WWW itp. oraz wykonywanie obliczeń.
3. Korzystanie z różnorodnych źródeł i sposobów zdobywania informacji oraz jej przedstawiania i wykorzystania.
4. Stosowanie komputerów do wzbogacania własnego uczenia się i poznawania różnych dziedzin.
Opis założonych osiągnięć ucznia i propozycje metod ich oceny
Zakładane osiągnięcia |
Propozycja oceny |
Bezpieczne posługiwanie się komputerem. |
Obserwacja pracy ucznia ze szczególnym zwróceniem uwagi na stosowanie się do przepisów BHP. |
Sprawne tworzenie prostych tekstów, rysynków, prezentacji, stron WWW. |
Ocena wykonania zadań. |
Wykonywanie prostych obliczeń za pomocą komputera (kalkulator, arkusz kalkulacyjny). |
Ocena wykonania zadań. |
Umiejętne korzystanie z różnych źródeł informacji. |
Ocena opracowań uczniów na zadany temat. |
Sprawne komunikowanie się przy pomocy komputera. |
Ocena umiejętności komunikowania się (poczta elektroniczna, komunikator internetowy, kawiarenka internetowa) ze szczególnym zwróceniem uwagi na stosowanie netykiety. |
Wykorzystywanie technologii informacyjnej do wzbogacania własnej wiedzy. |
Ocena stopnia wykorzystania nabytych umiejętności do poznawania innych dziedzin wiedzy. |
Podejmowanie samodzielnych decyzji podczas wykonywania powierzonych zadań. |
Ocena indywidualnego udziału ucznia w podejmowaniu decyzji i we współpracy przy wykonywaniu projektu grupowego. |
Warunki realizacji programu – komputery i oprogramowanie
Program jest zgodny z rozporządzeniem w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego, kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół oraz kształcenia w profilach w liceach profilowanych (DzU 01.61.625).
Podczas realizacji programu należy zwrócić szczególną uwagę na uniwersalność przekazywanej wiedzy oraz kształtowanych umiejętności. Wiedza i umiejętności powinny być niezależne od posiadanej konfiguracji sprzętowej, systemu operacyjnego i oprogramowania użytkowego. Zaleca się więc wykorzystywanie w pracowni różnych systemów operacyjnych (np. BeOS, Linux, FreeDSD, MacOS, Linux) oraz zróżnicowanego oprogramowania użytkowego, np.:
przeglądarki internetowe – Konqueror, Microsoft Internet Explorer, Mozilla, Opera;
programy pocztowe: Evolution, KMail, Microsoft OutlookExpress, Mozilla Mail;
komunikatory internetowe: Gadu-Gadu, ICQ, Licq, Kadu, Psi;
edytory (procesory) tekstu: AbiWord, Corel Word Perfect, KWord, KWrite, Microsoft Word, Notatnik, OpenOffice.org Writer, StarOffice Writer, WordPad;
arkusze kalkulacyjne: Corel Quattro Pro, Gnumeric, KSpread, Microsoft Excel, OpenOffice Calc, StarOffice Calc;
edytory grafiki: Gimp, OpenOffice.org Draw, Paint, Paint Shop Pro, Sodipodi, StarOffice Draw, XPaint;
programy prezentacyjne: Corel Presentations, KPresenter, Microsoft PowerPoint, OpenOffice.org Impress, StarOffice Impress.
Propozycje planów pracy dydaktyczno-wychowawczej
PLAN PRACY DYDAKTYCZNO-WYCHOWAWCZEJ
INFORMATYKA - KLASA V
1 / 38. Regulamin pracowni komputerowej. Plan pracy na rok szkolny 2006 / 07. Wymagania edukacyjne. |
Osiągnięcia uczniów:
|
2 / 38. Przykłady zastosowań urządzeń opartych na technice komputerowej. |
Osiągnięcia uczniów:
|
3 / 38. Elementy zestawu komputerowego. Tył i przód jednostki centralnej. |
Osiągnięcia uczniów:
|
4 / 38. Ergonomia pracy przy komputerze. |
Osiągnięcia uczniów:
|
5 / 38. System operacyjny. |
Osiągnięcia uczniów:
|
6 / 38. Budowa i sposoby obsługi okien. |
Osiągnięcia uczniów:
|
6 / 38. Klawiatura. |
Osiągnięcia uczniów:
|
7 / 38. Zapisywanie i odczytywanie wyniki pracy z komputerem. |
Osiągnięcia uczniów:
|
8-9 / 38. Porządek na dysku. |
Osiągnięcia uczniów:
|
10 / 38. Internet - sieć komputerowa o światowym zasięgu. |
Osiągnięcia uczniów:
|
11-12 / 38. Strony WWW bogatym źródłem informacji. |
Osiągnięcia uczniów:
|
13-15 / 38. Wyszukiwanie informacji w internecie. |
Osiągnięcia uczniów:
|
16-20 / 38. Poczta elektroniczna. |
Osiągnięcia uczniów:
|
21 / 38. Kompresja i dekompresja danych. |
Osiągnięcia uczniów:
|
22 / 38. Źródło strony internetowej. |
Osiągnięcia uczniów:
|
23 / 38. Osnowa dokumentu HTML. |
Osiągnięcia uczniów:
|
24-27 / 38. Tekst na stronie internetowej. |
Osiągnięcia uczniów:
|
28-29 / 38. Grafika i multimedia na stronie WWW. |
Osiągnięcia uczniów:
|
30-32 / 38. Tabele na stronie internetowej. |
Osiągnięcia uczniów:
|
33-35 / 38. Tworzymy hiperłącza. |
Osiągnięcia uczniów:
|
36 / 38. Publikacja strony WWW. |
Osiągnięcia uczniów:
|
37-38 / 38. Komputer źródłem rozrywki. |
Osiągnięcia uczniów:
|
PLAN PRACY DYDAKTYCZNO-WYCHOWAWCZEJ
INFORMATYKA - KLASA VI
1 / 38. Bezpieczna i higieniczna praca z komputerem. Plan pracy na rok szkolny 2006 / 07. Wymagania edukacyjne. |
Osiągnięcia uczniów:
|
2-6 / 38. Grafika komputerowa. |
Osiągnięcia uczniów:
|
7-8 / 38. Wykonywanie obliczeń przy pomocy kalkulatora. |
Osiągnięcia uczniów:
|
9-13 / 38. Edytory tekstu. |
Osiągnięcia uczniów:
|
14-19 / 38. Obliczenia w arkuszu kalkulacyjnym. |
Osiągnięcia uczniów:
|
20-22 / 38. Skanowanie i obróbka obrazów. |
Osiągnięcia uczniów:
|
23-27 / 38. Tworzenie prezentacji multimedialnych. |
Osiągnięcia uczniów:
|
28-30 / 38. Komputerowe encyklopedie. |
Osiągnięcia uczniów:
|
31-36 / 38. Programowanie w Logo. |
Osiągnięcia uczniów:
|
37-38 / 38. Internet źródłem wiedzy i rozrywki. |
Osiągnięcia uczniów:
|