PLAN PRACY DYDAKTYCZNO-WYCHOWAWCZEJ

INFORMATYKA - KLASA VI

Opracowanie: Tadeusz Sołtys


ROK SZKOLNY 2010 / 11 - SZKOŁA PODSTAWOWA NR 3 W NOWYM SĄCZU



1 / 38. Bezpieczna i higieniczna praca z komputerem. Plan pracy dydaktyczno-wychowawczej. Wymagania edukacyjne.

Osiągnięcia uczniów:

  • znają i przestrzegają regulamin pracowni komputerowej,

  • znają plan pracy i wymagania edukacyjne,

  • przestrzegają zasad bezpiecznej pracy z komputerem,

  • opisują prawidłowo zorganizowane stanowisko komputerowe,

  • dostrzegają zagrożenia dla własnego zdrowia wynikające z łamania zasad bezpiecznej i higienicznej pracy z komputerem.


2-7 / 38. Grafika rastrowa.

Osiągnięcia uczniów:

  • znają rodzaje grafiki – rastrowa i wektorowa,

  • znają pojęcie edytora grafiki,

  • potrafią wykorzystać podstawowe możliwości edytora grafiki rastrowej,

  • potrafią dobrać format zapisu grafiki do jej rodzaju,

  • potrafią zapisać obraz w wybranym formacie.


8-11 / 38. Grafika wektorowa.

Osiągnięcia uczniów:

  • znają pojęcie obiektu,

  • potrafią wykorzystać podstawowe możliwości edytora grafiki wektorowej,

  • potrafią zapisać obraz w wybranym formacie.


12-13 / 38. Wykonywanie obliczeń przy pomocy kalkulatora.

Osiągnięcia uczniów:

  • poznają znaczenie poszczególnych klawiszy,

  • wykonują obliczenia za pomocą kalkulatora,

  • podczas obliczeń wykorzystują pamięć kalkulatora,


14-19 / 38. Procesory tekstu.

Osiągnięcia uczniów:

  • przypominają zasady poprawnego rozmieszczenia w tekście znaków interpunkcyjnych, piszą lub przepisują krótkie teksty,

  • przypominają polecenie COFNIJ,

  • przypominają polecenia zapisywania dokumentów w plikach na dysku, zapisują teksty w pliku na dysku,

  • przypominają pojęcie czcionki, omawiają sposoby wyboru i zmiany rodzajów czcionki i jej atrybutów,

  • omawiają narzędzia do formatowania akapitu: wyrównywania tekstu i ustalania wcięć,

  • zmieniają wygląd dokumentów, zmieniając czcionkę i jej atrybuty oraz wygląd akapitu,

  • redagują dokumenty na zadany temat w oparciu o informacje dostępne w internecie oraz na dowolny, wybrany temat, utrwalając nabyte wiadomości i umiejętności redagowania i formatowania dokumentu,

  • wstawiają do dokumentu tekstowego grafikę, tabele, wykresy, itp. oraz formatują je,

  • tworzą dokumenty seryjne.


20-22 / 38. Skanowanie i obróbka obrazów.

Osiągnięcia uczniów:

  • znają pojęcia: skaner, skanowanie, rozdzielczość obrazu,

  • potrafią dobrać ustawienia odpowiednie do przeznaczenia grafiki,

  • potrafią "obrabiać" grafikę.

  • potrafią dobrać format zapisu grafiki do jej rodzaju,

  • potrafią zapisać obraz w wybranym formacie.


23-27 / 38. Tworzenie prezentacji multimedialnych.

Osiągnięcia uczniów:

  • poznają pojęcia: prezentacja, slajd, pole tekstowe, itp.,

  • tworzą nowy slajd, potrafią zmienić jego układ oraz wygląd,

  • potrafią zmieniać czcionkę i jej atrybuty oraz wygląd akapitu,

  • tworzą prezentacje na zadany temat w oparciu o informacje dostępne w internecie.


28-34 / 38. Programowanie w Logo.

Osiągnięcia uczniów:

  • znają polecenia wydawane żółwiowi,

  • potrafią poprzez kierowanie żółwiem wykonywać rysunki,

  • umieją zmienić kolor pisaka i tła płótna oraz ustawić grubość pisaka,

  • tworzą procedury z komendą „powtórz”,

  • używają przypisań (dodają zawartość do kontenera i modyfikują ją),

  • definiują nowe obiekty za pomocą komendy „poznaj”,

  • wykonują obliczenia.


35-36 / 38. Komputerowe encyklopedie.

Osiągnięcia uczniów:

  • wymieniają przykłady encyklopedii i ich rodzaje,

  • omawiają ogólne zasady pracy z encyklopedią multimedialną i / lub internetową i dostrzegają jej zalety,

  • potrafią korzystać z różnych sposobów wyszukiwania informacji w encyklopedii multimedialnej i / lub internetowej,

  • potrafią odszukać w encyklopedii dowolne hasło,

  • potrafią wyszukać w encyklopedii informację na dowolny temat,

  • potrafią wykorzystać wyszukaną w encyklopedii informację do opracowania prostej formy wypowiedzi,

  • potrafią wyszukać hasło w dowolnym słowniku,

  • potrafią wykorzystać słownik multimedialny i / lub internetowy do pogłębienia wiedzy,

  • obsługują dowolne encyklopedie i słowniki multimedialne oraz internetowe,

  • wykorzystują multimedialne elementy encyklopedii i słowników do wzbogacenia własnych wypowiedzi.


37-38 / 38. Internet źródłem wiedzy i rozrywki.

Osiągnięcia uczniów:

  • potrafią uruchomić wybraną grę komputerową i z niej korzystać,

  • rozumieją wykorzystanie gier jako rozrywki z komputerem,

  • uświadamiają sobie zagrożenia związane z grami komputerowymi,

  • potrafią trafnie ocenić, czy gra jest pożyteczna, czy też moralnie szkodliwa.