PLAN PRACY DYDAKTYCZNO-WYCHOWAWCZEJ

INFORMATYKA - KLASA V

Opracowanie: Tadeusz Sołtys


ROK SZKOLNY 2010 / 11 - SZKOŁA PODSTAWOWA NR 3 W NOWYM SĄCZU



1 / 38. Regulamin pracowni komputerowej. Plan pracy dydaktyczno-wychowawczej. Wymagania edukacyjne.

Osiągnięcia uczniów:

  • znają i przestrzegają regulamin pracowni komputerowej,

  • znają plan pracy i wymagania edukacyjne,

  • przestrzegają zasad bezpiecznej pracy z komputerem,

  • opisują prawidłowo zorganizowane stanowisko komputerowe,

  • dostrzegają zagrożenia dla własnego zdrowia wynikające z łamania zasad bezpiecznej i higienicznej pracy z komputerem.


2 / 38. Przykłady zastosowań urządzeń opartych na technice komputerowej.

Osiągnięcia uczniów:

  • wymieniają przykładowe urządzenia oparte na technice komputerowej,

  • potrafią wyliczyć podstawowe zastosowania tych urządzeń,

  • obsługują wybrane urządzenia tego typu,

  • potrafią wymienić podstawowe zastosowania komputerów,

  • rozumieją znaczenie komputera dla rozwoju techniki,

  • wyliczają rodzaje oprogramowania.


3 / 38. Elementy zestawu komputerowego. Tył i przód jednostki centralnej.

Osiągnięcia uczniów:

  • znają historię komputerów osobistych,

  • wymieniają podstawowe elementy zestawu komputerowego i omawiają ich przeznaczenie,

  • omawiają najważniejsze elementy budowy wewnętrznej komputera, (płyta główna, procesor, pamięć operacyjna itd.),

  • rozróżniają dwa rodzaje pamięci komputera, charakteryzują je i objaśniają ich zastosowanie,

  • wymieniają rodzaje nośników pamięci zewnętrznej i urządzeń do ich odczytu i zapisu,

  • wymieniają nazwy urządzeń zewnętrznych, dzielą je na rodzaje i objaśniają ich zastosowanie,

  • omawiają zastosowanie karty graficznej i karty dźwiękowej,

  • rozróżniają gniazda służące do podłączenia różnych urządzeń zewnętrznych,

  • potrafią połączyć elementy zestawu komputerowego,

  • omawiają przeznaczenie elementów umieszczonych z przodu jednostki centralnej,

  • obsługują stację dyskietek i napęd CD-ROM.


4 / 38. Ergonomia pracy przy komputerze.

Osiągnięcia uczniów:

  • znają wymagania dotyczące mebli oraz sprzętu komputerowego,

  • umieją prawidłowo ustawić zestaw komputerowy,

  • pamiętają o robieniu przerw podczas pracy i gimnastyce.


5 / 38. System operacyjny.

Osiągnięcia uczniów:

  • znają pojęcia: program, oprogramowanie, system operacyjny, środowisko pracy, interfejs użytkownika, dokument,

  • znają nazwy kilku systemów operacyjnych,

  • charakteryzują najważniejsze elementy środowiska graficznego: ekran (Biurko, Pulpit), okno, ikony, przyciski, pasek zadań, panel,

  • potrafią posługiwać się myszką, rozpoznają jej kursor i rozróżniają operacje wykonywane za jej pomocą (wskazywanie, klikanie, przeciąganie),

  • omawiają podobieństwa i różnice w obsłudze komputera pracującego pod kontrolą różnych systemów operacyjnych,

  • prawidłowo rozpoczynają i kończą pracę komputera.


6 / 38. Budowa i sposoby obsługi okien.

Osiągnięcia uczniów:

  • umieją uruchamiać programy,

  • poprawnie kończą pracę programów,

  • wymieniają nazwy różnych typów okien,

  • wskazują i nazywają elementy okna programu,

  • omawiają zastosowanie elementów okna programu,

  • zmieniają rozmiary i położenie okna według potrzeb,

  • zrzucają okno i przywracają go na ekran,

  • porównują różne sposoby zmiany rozmiarów okna programu,

  • wybierają i stosują optymalną metodę zmiany położenia i rozmiaru okna,

  • wskazują różnice w budowie okien różnych programów,

  • obsługują okna dialogowe,

  • prawidłowo obsługują okna komunikatów,

  • opisują przeznaczenie paska menu,

  • wykonują polecenia wybrane z menu programu.


7 / 38. Klawiatura.

Osiągnięcia uczniów:

  • znają pojęcie edytora tekstu,

  • znają układ i przeznaczenie najczęściej używanych klawiszy do pisania tekstów,

  • znają sposoby pisania małych i wielkich liter,

  • znają sposób pisania polskich liter, takich jak: ą, ę, ł itp.,

  • potrafią tworzyć odstępy między wyrazami, usuwać pojedyncze znaki i używać klawisza ENTER do zakończenia akapitu,

  • rozumieją rolę kursora tekstowego,

  • potrafią pisać nieskomplikowane teksty.


8 / 38. Zapisywanie i odczytywanie wyników pracy z komputerem.

Osiągnięcia uczniów:

  • znają pojęcia: plik, katalog,

  • rozumieją znaczenie nazwy pliku, rozszerzenia nazwy, drzewa katalogów,

  • tworzą własne pliki, zapisując dokumenty na dysku we wskazanym katalogu,

  • odczytują ze wskazanego napędu i katalogu zapisane w pliku dokumenty,

  • rozumieją potrzebę zapisywania wyników pracy z komputerem,

  • modyfikują dokument i zapisują zmiany w pliku,

  • rozróżniają zastosowanie poleceń ZAPISZ JAKO i ZAPISZ,

  • dobierają nazwy tworzonych plików do ich zawartości,

  • tworzą katalog podczas zapisywania dokumentu w pliku.


9 / 38. Porządek na dysku.

Osiągnięcia uczniów:

  • znają sposoby przeglądania struktury katalogów,

  • tworzą katalogi i strukturę katalogów,

  • ćwiczą różne sposoby kopiowania plików i katalogów,

  • kopiują pliki i grupy plików,

  • kopiują katalogi wraz z zawartością,

  • usuwają pliki i katalogi.


10 / 38. Kompresja i dekompresja danych.

Osiągnięcia uczniów:

  • znają strukturę dokumentu HTML,

  • umieją wymienić nazwy kilku języków wykorzystywanych podczas tworzenia stron WWW,

  • rozumieją pojęcie "edytor HTML",

  • potrafią wymienić nazwy kilku "edytorów HTML".


11 / 38. Internet - sieć komputerowa o światowym zasięgu.

Osiągnięcia uczniów:

  • znają pojęcia: sieć komputerowa, sieć lokalna, sieć miejska, sieć rozległa, internet,

  • znają rodzaje programów umożliwiających korzystanie z Internetu: przeglądarka internetowa, program pocztowy, komunikator,

  • znają nazwy kilku przeglądarek internetowych, programów pocztowych, komunikatorów, itd.


12-13 / 38. Strony WWW bogatym źródłem informacji.

Osiągnięcia uczniów:

  • znają pojęcia: strona WWW, adres strony WWW, adres URL

  • znają budowę strony WWW,

  • znają przeznaczenie odsyłaczy,

  • otwierają w przeglądarce internetowej strony WWW o podanym adresie,

  • przeglądają informacje zawarte na stronach WWW,

  • opracowują wypowiedź na zadany temat w oparciu o informacje pozyskane ze stron WWW,

  • potrafią zapisać w plikach pozyskane z internetu informacje i wykorzystać je do opracowania własnych wypowiedzi.


14-15 / 38. Wyszukiwanie informacji w internecie.

Osiągnięcia uczniów:

  • znają pojęcia: wyszukiwarka, zapytanie,

  • znają przeznaczenie wyszukiwarki internetowej,

  • znają zasady korzystania z wyszukiwarki,

  • wyszukują w internecie informacje na zadany temat,

  • gromadzą informacje wyszukane na stronach WWW w pamięci komputera,

  • korzystają z różnych wyszukiwarek internetowych,

  • potrafią opracować pisemną wypowiedź, wykorzystując informacje pozyskane z internetu,

  • samodzielnie wyszukują w internecie informacje potrzebne do opracowania tematów z różnych dziedzin, wybierając je według własnych zainteresowań.


16-18 / 38. Poczta elektroniczna.

Osiągnięcia uczniów:

  • znają pojęcia: poczta elektroniczna, konto pocztowe, serwer pocztowy, adres e-mail, nazwa użytkownika (login), mocne hasło, wiadomość elektroniczna, załącznik, adresat, książka adresowa,

  • tworzą własną (darmową) skrzynkę pocztową,

  • tworzą własną książkę adresową,

  • obsługują pocztę przez WWW,

  • otwierają i wysyłają załączniki,

  • zarządzają wiadomościami zgromadzonymi w skrzynce pocztowej,

  • wysyłają i odczytują pocztę przy pomocy programu pocztowego.


19-24 / 38. Grafika komputerowa.

Osiągnięcia uczniów:

  • znają rodzaje grafiki – rastrowa i wektorowa,

  • znają pojęcie edytora grafiki,

  • potrafią wykorzystać podstawowe możliwości edytora,

  • potrafią dobrać format zapisu grafiki do jej rodzaju,

  • potrafią zapisać obraz w wybranym formacie.


25 / 38. Źródło strony internetowej.

Osiągnięcia uczniów:

  • znają strukturę dokumentu HTML,

  • umieją wymienić nazwy kilku języków wykorzystywanych podczas tworzenia stron WWW,

  • rozumieją pojęcie "edytor HTML",

  • potrafią wymienić nazwy kilku "edytorów HTML".


26 / 38. Osnowa dokumentu HTML.

Osiągnięcia uczniów:

  • znają podział dokumentu HTML na nagłówek i treść,

  • wiedzą jakie informacje należy umieścić w nagłówku,

  • wiedzą, jakie informacje umieszcza się w treści dokumentu,

  • znają standardy kodowania polskich znaków,

  • stosują prawidłową składnię podczas używania znaczników HTML,

  • pamiętają o konieczności używania znaczników zamykających.


27-28 / 38. Tekst na stronie internetowej.

Osiągnięcia uczniów:

  • używają odpowiednich znaczników podczas wstawiania tekstu na stronę WWW,

  • znają sposoby formatowania czcionek,

  • znają sposoby formatowania akapitu,

  • umieją tworzyć wykazy.


29-30 / 38. Grafika i multimedia na stronie WWW.

Osiągnięcia uczniów:

  • znają formaty grafiki akceptowane przez przeglądarki internetowe,

  • potrafią stosować grafikę w tle,

  • potrafią wstawić grafikę na stronę i ustawić jej parametry,

  • zagnieżdżają multimedia na stronie WWW.


31-32 / 38. Tabele na stronie internetowej.

Osiągnięcia uczniów:

  • znają pojęcia: tabela, wiersz, kolumna, komórka,

  • potrafią wstawić i wypełnić tabelę,

  • potrafią sformatować tabelę.


33-35 / 38. Tworzymy hiperłącza.

Osiągnięcia uczniów:

  • znają pojęcia: hiperłącze, odsyłacz, link,

  • znają rodzaje hiperłączy,

  • rozumieją działanie odsyłaczy,

  • wstawiają hiperłącza na stronie WWW,

  • formatują hiperłącza.


36 / 38. Publikacja strony WWW.

Osiągnięcia uczniów:

  • znają pojęcia: protokół FTP, klient ftp, konto, download, upload,

  • potrafią połączyć się z wybranym serwerem plików,

  • potrafią przeglądać zasoby serwera FTP,

  • potrafią przesyłać pliki przy pomocy klienta FTP,

  • zgłaszają stronę w serwisach wyszukiwawczych.


37-38 / 38. Komputer źródłem rozrywki.

Osiągnięcia uczniów:

  • potrafią uruchomić wybraną grę komputerową i z niej korzystać,

  • rozumieją wykorzystanie gier jako rozrywki z komputerem,

  • uświadamiają sobie zagrożenia związane z grami komputerowymi,

  • potrafią trafnie ocenić, czy gra jest pożyteczna, czy też moralnie szkodliwa.